Monissa uudehkoissa autoissa ärsyttävä, jopa vaarallinen ominaisuus – huollossa asialle voidaan ehkä tehdä jotain

6:50img
Näin huonosti autoilija näkee jalankulkijan, jolla ei ole heijastinta.
Julkaistu 14.10.2019 10:47

Ville Järveläinen

Liikenneturvan kyselyyn vastanneista autoilijoista valtaosa kertoo kohdanneensa liikenteessä pimeän aikaan ilman ajovaloja kulkeneen ajoneuvon. Liikenneturva kannustaakin autoilijoita huolehtimaan siitä, että ajoneuvossa palaa aina asianmukaiset valot.

Uusien ajoneuvojen päiväajovalot ovat usein näyttävän näköisiä, mutta varsinaista näkyvyyttä ne eivät juurikaan paranna.

Ajovalojen automaattiasennossa auto pitää päällä vain päiväajovaloja, mikäli sensorit tulkitsevat, että valoa on riittävästi. Sensorit eivät kuitenkaan osaa huomioida muita näkyvyyttä heikentäviä tekijöitä, kuten lumisadetta tai sumua. Tällaisissa tilanteissa kuljettajan on kiinnitettävä erityistä huomiota oman autonsa näkyvyyteen, ja tarvittaessa kytkeä varsinaiset ajovalot päälle käsin.

Valot voivat palaa edessä, mutta eivät takana

Liikenneturvan kyselyn mukaan autojen valoihin liittyvät haasteet ovat yllättävänkin yleisiä. Vastauksista käy ilmi, että useampi kuin kaksi kolmesta, peräti 68 prosenttia, on kohdannut viimeisen vuoden aikana valottoman ajoneuvon pimeällä ajaessaan.

– Pimeitä valoja näkee varsinkin näin syksyllä melko paljon. Jokaisen olisi syytä perehtyä autonsa ajovalojen toimivuuteen ja tarkastaa, mitä valoja palaa kytkimen eri asennoissa – ja mistä esimerkiksi sumuvalo kytketään päälle. Käynnissä olevan auton ympäri kävelemällä näkee, mitä valoja automatiikka on kytkenyt käyttöön, toteaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen.

Joidenkin autojen malleissa takavalot eivät pala lainkaan, mikäli edessä palavat vain päiväajovalot. Joidenkin tällaisten autojen valojen toimintaa on kuitenkin mahdollista muuttaa huollossa. Heiskanen vinkkaakin kysymään asiasta omalta hovihuoltajaltaan, mikäli haluaa takavalot kytkettävän niin, että ne palavat myös päiväajovalojen kanssa.

Mikäli et ole täysin varma autosi valojen toiminnasta, on asia syytä selvittää viimeistään nyt, kun illat pimenevät yhä aiemmin.

Muiden valottomuus aiheuttaa vaaraa – ei oma

Valottomuus luonnollisesti lisää riskejä tien päällä. Peräti joka kolmas kyselyyn vastanneesta suomalaisesta kertoo joutuneensa liikenteessä vaaratilanteeseen, kun toinen tielläliikkuja on ajanut autolla ilman ajovaloja. Tosin vain kuusi prosenttia vastaajista ilmoitti joutuneensa vaaratilanteeseen ajettuaan itse ilman ajovaloja.

– Kyselytulokset ilmaisevat hyvin sen, että itse ei välttämättä tule ollenkaan huomanneeksi tilanteita, joita oman ajoneuvon puutteellinen valaistus aiheuttaa. Oman näkemän varmistamisen lisäksi on valojen vähintään yhtä tärkeä tehtävä kertoa muille, että täältä tulee joku, Heiskanen muistuttaa.

Sumuvalo merkiksi takana tulevalle

Kun näkyvyys tien päällä on heikko, auttaa takasumuvalo perässä tulevaa huomaamaan edellä ajavan paremmin, mikä puolestaan vähentää peräänajon riskiä. Pelkän pimeyden takia ei sumuvaloja kuitenkaan tarvita – silloin ne voivat turhaan häikäistä muita tienkäyttäjiä.

– Sumun lisäksi takasumuvalosta on hyötyä myös esimerkiksi rankkasateessa, tiheässä räntäsateessa tai sakeassa lumipyryssä. Hyvä nyrkkisääntö on se, jos itsellä on vaikeuksia nähdä kunnolla edellä ajavaa, kannattaa laittaa takasumuvalo päälle, Heiskanen ohjeistaa.

Lähde: Liikenneturva

Lue myös: Uusien autojen "älykkäät" valojärjestelmät voivat provosoida vastaantulijoita – "Yöllisten teidemme valosoturit vastaavat haasteeseen"

Tuoreimmat aiheesta

Autot