Useilla netin keskustelupalstoilla pohditaan ajotaidon hankkimista keski-iässä. "Auto olisi mukava hommata, mutta alan olla sitä mieltä, etten taida oppia enää ajamaan. Onko refleksit enää riittävän nopeat ja onnistuuko vaihteiden opettelu enää alkuunkaan?
Autokoululiiton puheenjohtaja Jarmo Jokilampi tietää, että moni ajattelee juuri kuten edellä. Suomessa yleinen myytti tuntuu olevan se, ettei ajotaitoa voisi oppia enää kesi-ikäisenä saati sitten iäkkäänä. Jokilampi tyrmää väitteen suoralta.
– Se, että ajokortti hankitaan iäkkäämpänä ei ole missään nimessä huono juttu, päinvastoin iän myötä viisaus liikenteessä lisääntyy. Ajamisen tekniikat oppii jokainen. Osalla saattaa aluksi olla tavallista arempaa liikkuminen liikenteessä, mutta sekin lasketaan viisaudeksi, Jokilampi oikoo.
- Suomessa ajetaan 60 000 henkilöauton ajokorttia vuosittain, maassamme on voimassa 3,6 miljoonaa ajokorttia.
- Jonkinlainen ajokortti on voimassa noin 80 prosentilla yli 15-vuotiaista suomalaisista.- Ajokorteista 54 prosenttia on miehillä.
Henkilöauton ajokortin ajaa vuosittain noin 60 000 suomalaista. Useimmiten ajokortti hankitaan heti 18-20-vuotiaana, mutta paljon on myös sellaisia, jotka päätyvät ajokortin hankkimiseen myöhemmin. Useimmiten he ovat naisia, mutta miehiäkin on mukana. Iäkkäänä ajokortin ajaneista vain ei ole olemassa tilastoitua tietoa.
Perheen tarpeet tai työ vaativat korttia
Syitä ajotaidon hankkimiseen keski-iässä on monia.
– Useimmiten siellä on perhesyitä taustalla. Esimerkiksi vaimolla ei ole ajokorttia ja jostakin syystä hänellä tulee siihen tarve vaikkapa työn takia tai muutetaan vähän sivummalle ja tarvitaan toinen auto. Tämän tyyppiset syyt sen usein aiheuttaa, Jokilampi luonnehtii.
Jokilammen mielestä moni asia puoltaa ajokortin hankkimista vanhemmassa iässä. Nuorilla saattaa esimerkiksi olla nopeampi reaktiokyky kuin iäkkäämmillä, mutta nopeaa reaktiokykyä tarvitaan liikenteessä vain ääritilanteissa.
– Kyllähän hyvä kuljettaja liikenteessä selviää sillä, että hän ennakoi asiat hyvissä ajoin. Iän myötä on tullut elämänkokemusta ja viisautta. Huonon sään aikana ajetaan automaattisesti hitaampaa kun taas joku nuorempi saattaa ajatella, että hoidanpa tämän nopealla väistelyllä. Tilastollisestikin hätätilanteessa nopea reagointi toimii vain joka toisessa tilanteessa.
Ikä tuo malttia
Jokilammen mukaan nuori mies on liikenteessä kypsä vasta 25-vuotiaana, sillä tutkimusten mukaan hän kehittyy eri lailla kuin esimerkiksi nuori nainen.
Nuori saattaa kuitenkin oppia autoon liittyvää peruskäsittelyä ja liikennesääntöjä nopeammin kuin iäkkäämpi.
– Autokoulu antaa perustaidot ja jokaisen pitää sen jälkeen hioa niitä kuntoon omalla ajallaan. Toisilla menee kauemmin toisilla vähemmän aikaa, Jokilampi painottaa.
Jokilammen mukaan ikä tuo liikenteessä ennen kaikkia malttia.
– Ja se on ihan loistava juttu!