Joulu on Alkolle kiireistä sesonkiaikaa – samaan aikaan kun yhteydenotot päihdeasioissa auttavaan puhelimeen lisääntyvät. Alkon yhteiskuntasuhdepäällikkö Ilari Ceder ja ehkäisevää päihdetyötä tekevän Ehyt ry:n osastopäällikkö Tuomas Tenkanen kohtasivat MTV:n Uutisaamussa.
– Alkon näkökulmasta on kaiken kaikkiaan kiireinen sesonki. Joulukuu vastaa noin kahtatoista prosenttia vuotuisesta litramyynnistämme, Ceder sanoo.
Alkoholismi koskettaa läheisiä
Yhä useampi päihdeasioissa auttavaan puhelimeen soittajista on päihteitä käyttävän huolestunut lähiomainen.
– Päihdeneuvontapuhelimeemme voi esimerkiksi soittaa suomalainen mies tai nainen – hieman useammin suomalainen mies, jolla on joku omaan päihteidenkäyttöön liittyvä huoli. Mutta yhä enemmän sinne soittavat päihteitä käyttävän läheiset: Puoliso, lapsi tai joku muu. Puheluista melkein kolmasosa on näitä puheluita. Se on kasvanut meillä koko ajan, Tenkanen toteaa.
– Joulu ei – yllättävää kyllä – näy erityisemmin meillä. Puheluita tulee yllättävän tasaisesti ympäri vuoden ja läpi vuorokauden, Tenkanen jatkaa.
Alko pyrkii vastuulliseen myyntiin
Alkon tehtävänä on myydä alkoholijuomia, mutta myös ehkäistä alkoholista koituvia haittoja.
– Me emme varsinaisesti ajattele sitä minkäänlaisena kaksoisroolina. Meillä on yksi rooli, joka on ehkäistä alkoholin haittoja Suomessa ja teemme sen vastuullisen vähittäismyynnin kautta.
– Toimimme eri tavalla kuin moni muu yritys: Emme pyri maksimoimaan myyntiämme. Vastuullisuus on meidän ykkösjuttumme, Ceder sanoo.
"Kun ihminen soittaa, hän on mennyt jo ison kynnyksen yli"
Auttavan puhelimen työntekijät kuulevat kokemuksia erilaisista päihteistä, mutta alkoholin rooli korostuu.
Lue myös: Ossin päihteidenkäyttö alkoi "kuulumattomuuden tunteesta" 12-vuotiaana – mies ajautui lopulta ryöstämään pankin polkupyörän ja veitsen kera
– Meidän puheluissamme esiintyy koko kattaus, mutta kyllä alkoholi on ihan ykkönen. 80 prosenttia puheluista liittyy alkoholiin. Usein ihmisen ensimmäinen kysymys on: "Pitäisikö jotain tehdä?" Tenkanen kertoo.
– Kun ihminen soittaa meille, silloin hän on jo mennyt ison kynnyksen yli. Haluamme korostaa sitä, että apua saa ja apua tulee pyytää. Haluaisimme että päihdekysymyksiin suhtauduttaisiin samalla tavalla kuin muihinkin terveydenhuollon kysymyksiin – aivan kuin jos esimerkiksi katkaisee jalkansa, niin eihän silloinkaan erityisesti pohdi sitä, ottaako yhteyttä terveydenhuoltoon. Siinä ei ole mitään leimaavaa, jos huolta alkaa olla, Tenkanen jatkaa.
Mitkä ovat hälytysmerkkejä?
Tenkanen muistuttaa, että on hyvä tarkkailla omaa alkoholinkäyttöään ja punnita omaa suhdettaan alkoholiin.
– Hälytysmerkkejä ovat esimerkiksi unen laatu ja suhteet läheisiin. Oletko kireä? Huomaatko jatkuvaa ärtyneisyyttä? Haetko aina rentoutuaksesi parhaan mahdollisen punaviinin?
– Aina ei välttämättä itse tiedä, onko tilanne jo sellainen, että sille pitäisi tehdä jotakin. THL:n mukaan 58 prosenttia niistä, jotka juovat riskirajoilla, pitävät itseään kohtuukäyttäjinä.