Suosittu, ruotsalaislähtöinen musiikin suoratoistopalvelu Spotify listautui eilen New Yorkin pörssiin. Spotifyn listautuminen erosi tavanomaisesta, sillä listautumisen yhteydessä ei järjestetty lainkaan investointipankkien hoitamaa uusien osakkeiden merkintää tai vanhojen omistajien yhtenäistä osakemyyntiä, eli listautumisantia.
Spotifyn osakkeet tulivat vain eilisestä alkaen suoralistauksessa kaupankäynnin kohteeksi New Yorkin pörssissä. Ensimmäiset kaupat osakkeella tehtiin 165,90 dollarilla, ja päivä päättyi 149,01 dollarin noteeraukseen. Ennen pörssilistautumista Spotifyn osakkeella oli käyty kauppaa korkeimmillaan 132,50 dollarilla osakkeelta.
Eilisen pörssipäivän päätteeksi Spotifyn markkina-arvoksi muodostui vajaat 27 miljardia dollaria.
Virallisesti pörssiin listautui nyt ruotsalaisen Spotify AB:n omistava luxemburgilainen yhtiö Spotify Technology S.A. Spotifyn perustivat Daniel Ek ja Martin Lorentzon vuonna 2006 Ruotsissa. Spotifyn ruotsalaisjuurien huomioiminen ei mennyt aivan putkeen New Yorkin pörssiltä, joka liputti listautumisen kunniaksi Sveitsin lipulla.
Spotifyn liikevaihto on kasvanut viime vuosina vauhdikkaasti, mutta yhtiön liiketoiminta on yhä tappiollista. Liikevaihto on noussut vuonna 2015 saavutetusta 1,94 miljardista eurosta vuonna 2016 jo 2,95 miljardiin ja viime vuonna 4,09 miljardiin euroon. Viime vuonna kasvua edellisvuodesta kertyi siis 38,5 prosenttia. Viime vuonna Spotifyn bruttokate oli 849 miljoonaa euroa. Spotify on sitoutunut maksamaan valtaosan keräämästään myynnistä musiikkioikeuksien omistajille ja levy-yhtiöille.
Kun 849 miljoonan dollarin bruttokatteesta vähennetään viime vuodelta yhteenlasketut 1 227 miljoonan dollarin tutkimus- ja tuotekehitys-, myynti- ja markkinointi- sekä yleis- ja hallintokulut, oli liiketulos 378 miljoonaa euroa tappiolla. Spotifyn tappiot eivät ole pienentyneet vielä viime vuosina vaan toistaiseksi liiketoiminnan kasvaessa myös tappiot ovat kasvaneet viimeisen viiden vuoden ajan. Bruttokatteen osuus liikevaihdosta on kuitenkin noussut viime vuosina alle 12 prosentista vuonna 2015 jo 21 prosenttiin viime vuonna, joten jatkuvan kasvun myötä myös tulos voi tulevina vuosina parantua.
Spotifylla oli vuoden lopussa 71 miljoonaa maksavaa tilaajaa. Spotify tarjoaa palveluaan myös ilmaiseksi rajoituksia ja mainosten kera. Yhteenlaskettuna Spotifyn käyttäjämäärä oli loppuvuodesta 159 miljoonaa. Yhdeksän kymmenesosaa Spotifyn liikevaihdosta tulee maksullisista tilauksista.
Spotifyn mukaan keskimääräinen käyttäjä kuuntelee palvelussa sisältöjä 25 tuntia kuukaudessa eli vajaan tunnin päivässä.