Amazonia hiertää se, että yhtiö luokitellaan uuden lainsäädännön puitteissa erittäin suureksi verkkoalustaksi. Digipalvelusäädöksen mukaan uudet velvoitteet ovat tiukimmat erittäin suurille verkkoalustoille ja hakukoneille. Niiden on muun muassa torjuttava jatkossa tehokkaasti disinformaatiota ja vihasisältöä.
Suuria alustoja vaaditaan myös avaamaan algoritminsa komissiolle ja tarjoamaan hyväksytyille tutkijoille pääsyn tietoihinsa. Suurten alustojen on myös tehtävä riskianalyysejä palveluissaan olevan laittoman sisällön varalta ja keksittävä lieventäviä toimenpiteitä.
Euroopan komissio esitti huhtikuussa luettelon 19 verkkotoimijasta, jotka täyttävät suuren verkkoalustan kriteerit. Amazonin lisäksi alustalistaukseen päätyivät muun muassa Tiktok, Instagram ja Twitter sekä Youtube, Facebook, Snapchat ja Linkedin. Edellä mainitut alustat päätyivät listalle, koska niillä on yli 45 miljoonaa kuukausittaista käyttäjää.
"Luokittelu ei päde Amazoniin"
Uutistoimisto AFP:lle puhuneen Amazonin edustajan mukaan DSA:n oli tarkoitus pureutua uhkiin, joita aiheuttavat suuret keskustelualustat, joiden pääasiallinen tulonlähde on mainonta.
Amazonin mukaan kuvaus ei päde verkkokauppajättiin, koska sen tulot tulevat vähittäismyynnistä eivätkä mainoksista. Tämän vuoksi Amazonia ei tulisi yhtiön mukaan luokitella erittäin suureksi verkkoalustaksi (VLOP).
– Jos VLOP-luokittelua sovellettaisiin Amazoniin eikä muihin suuriin jälleenmyyjiin kaikkialla EU:ssa, Amazon erotettaisiin epäoikeudenmukaisesti ja se joutuisi täyttämään raskaat hallinnolliset velvoitteet, jotka eivät hyödytä EU:n kuluttajia, sanoi yhtiön edustaja.
Amazon sanoo jo toteuttaneensa toimenpiteitä asiakkaidensa suojelemiseksi laittomilta tuotteilta EU:n velvoitteista riippumatta. Nämä toimenpiteet maksoivat Amazonille yhtiön mukaan 1,2 miljardia dollaria vuonna 2022.
Amazonin kannetta edelsi vastaavanlainen kanne saksalaiselta verkkokauppayhtiöltä Zalandolta, joka niin ikään vastusti VLOP-luokitteluaan.
EU:n uusi digipalvelusäädös astuu voimaan 25. elokuuta.