Yhdysvaltalaiset tutkijat kertovat kehittäneensä akun, jossa on potentiaalia mullistaa sähköautojen kehitys. Uusi akusto latautuisi nykyisiä nopeammin, tarjoaisi pitkän toimintamatkan suhteessa sen kokoon ja olisi halvempi sekä pitkäikäisempi kuin tällä hetkellä markkinoilla olevat ratkaisut.
Pennsylvanian osavaltionyliopistossa on kehitetty 40 kilowattitunnin akusto, jonka tutkijat kertovat kykenevän tarjoamaan jopa 400 kilometrin toimintamatkan sekä nopean latausajan. Tutkimuksesta kerrotaan Nature Energy -lehdessä.
Vaikka kyseessä olisikin varsin mukava toimintamatka sähköautolle, jossa olisi vain 40 kWh:n akusto, piilee varsinainen juju muualla.
Koboltin sijaan grafiittia hyödyntävässä litium-rautafosfaattiakussa on nimittäin käytetty teknologiaa, joka mahdollistaa sen lataamisen tyhjästä täyteen vain 10 minuutissa, kunhan vain toisessa päässä on riittävän tehokas laturi.
Lue myös: Toyota aikoo olla ensimmäinen: Vallankumouksellinen akku vie sähköauton tuplasti pidemmälle ja latautuu alle 10 minuutissa
Tämä on tutkijoiden mukaan mahdollista siitä syystä, että akku lämpenee nopeasti 60 celsiusasteeseen silloin, kun akkua ladataan tai latausta puretaan, ja myös viilenee nopeasti silloin, kun akku on toimettomana.
Lämpötilan pysyminen optimaalisessa 60 celsiusasteessa aina, kun akkua ladataan tai varausta puretaan, auttaa tiedotteen mukaan myös pidentämään akun elinikää. Tutkijat ovat arvioineet akun eliniäksi peräti kolme miljoonaa kilometriä.
– Erittäin nopea lataus mahdollistaa akun koon pitämisen pienenä aiheuttamatta toimintamatka-ahdistusta, yliopiston professori Chao-Yang Wang kertoo tiedotteessa.
Liuta hyötyjä
Sen lisäksi, että peräti 400 kilometrin tarjoileva vain 40 kilowattitunnin akusto auttaisi keventämään sähköautoja ja mahdollistaisi nopean lataamisen, on yliopiston kehittämä teknologia myös perinteisiä ratkaisuja huomattavasti halvempi.
– Tällä tavoin voimme oikeasti vaikuttaa ympäristöön, emmekä vain luksusautoihin. Kaikilla saisi olla mahdollisuus sähköautoon, yliopiston professori Wang toteaa.
Tehoa akusta olisi otettavissa irti noin 300 kilowattia eli nelisensataa hevosvoimaa.
Lue myös: Miten USA:n autoteollisuuden käy Joe Bidenin kaudella? Tätä on odotettavissa
Lähteet: Pennsylvanian osavaltionyliopisto
Artikkelia muokattu 25.1. klo 10.20: Korjattu akun lämmittäminen ja jäähdyttäminen akun lämpenemiseksi ja jäähtymiseksi. Muokattu sanamuotoja selkeämmiksi ja lisätty yksi sitaatti.