Yhdysvaltalaistutkijoiden tekemä läpimurto saattaa vaikuttaa sähköautojen akkujen ja latureiden kehitykseen.
Sähköauton latautumisnopeus on yksi yleisimmistä ja merkittävimmistä kynnyskysymyksistä auton hankintaa pohdiskeleville.
Vaikka sähköautoa harkitseva kokisi, että toimintamatka yhdellä latauksella on riittävä eikä latauspisteiden määräkään aiheuta huolta, voi auto jäädä ostamatta latausnopeuden – tai tässä tapauksessa -hitauden – vuoksi.
Tyhjästä täyteen 10 minuutissa
Yhdysvaltalaisen Penn Staten yliopiston tutkijat ovat kuitenkin pureutuneet nimenomaan latausnopeuden kasvattamiseen – ja vieläpä varsin onnistuneesti.
Heidän tuore läpimurtonsa mahdollistaa auton litiumioniakun lataamisen tyhjästä täyteen vain kymmenessä minuutissa. Tutkijat onnistuivat siinä nostamalla akuston lämpötilaa latauksen ajaksi 60 celsiusasteeseen.
Akuston litiumkerroksen suojelemiseksi korkeamman lämpötilan vaikutuksilta lisättiin sen suojaksi nikkelipinnoite.
Tutkijat laittoivat parannellun akkunsa myös kestotestiin: 2 500 latauskerran jälkeen sen kapasiteetista oli edelleen jäljellä 92 prosenttia. Keskiverrolla sähköautolla ajaisi yhtä monella latauksella noin 800 000 kilometriä.
Hidasteita ylitettävänä
Ainakaan heti tutkijoiden ratkaisu ei ole tulossa yleiseksi standardiksi. Akuston lämmittämiseen liittyy nimittäin hidasteita, jotka voivat olla vielä tässä vaiheessa liian suuria ratkaistavaksi täysin.
Ensinnäkin akuston lämpötilan nousu lisää riskiä sille, että akku heikkenisi turhan nopeasti, ja äärimmäisissä ylikuumenemistapauksissa jopa räjähtäisi. Nikkelipinnoite myös vaadittaisiin uudeksi standardiksi kaikkiin akkuihin, ja latausasematkin olisi päivitettävä.
Lähteet: Science Alert, Digital Trends