Uudenlainen akku latautuu parhaimmillaan täyteen vain kymmenessä minuutissa, tutkimus väittää.
Harvardin yliopiston alaisuudessa toimivat tutkijat sanovat kehitelleensä tulevaisuuden akkukemiaa. Kyse on kiinteän elektrolyytin akusta eli niin sanotusta solid state -akusta, josta on povattu uuden maailman rakentajaa jo vuosia.
Nyt tutkijat sanovat, että kehitetyn akun kapasiteetti on noin kymmenen kertaa suurempi kuin nykyisissä. Uusi teknologia voisi siis pidentää merkittävästi sähköautojen toimintamatkaa.
Lue myös: Tesla pudotti kaikessa hiljaisuudessa malliensa arvioituja toimintamatkoja
Akuista voidaan suuremman kapasiteetin ansiosta tehdä myös pienempiä ja kevyempiä.
Uudenlaisen kiinteäelektrolyyttisen akun hyvinä puolina pidetään myös sitä, että se on nykyakkuja turvallisempi, eli se ei vuoda tai syty tuleen.
Lue myös: Tesla aikoo aloittaa uuden sähköauton tuotannon
Tekninen toteutus
Kiinteän elekrolyytin akku eroaa rakenteeltaan nykyisistä litiumioniakuista. Litiumioniakuissa anodin ja katodin välissä akkukennossa oleva massa on hyytelömäistä. Uudessa rakenteessa elektrolyytti on kiinteää.
Tutkijat ovat käyttäneet innovaatiossaan litiumionin sijasta litiummetallia.
Harvard väittää kehittämänsä postimerkin kokoisen prototyypin olevan tehokkain kehitetty solid state -akku. Akun lataaminen tyhjästä täydeksi kestää Nature Materials -lehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan vain kymmenen minuuttia.
Lue myös: Uskomatonta! Maailman ensimmäinen auringosta virtansa saava katumaasturi ajettiin Marokon halki
Jopa 5 000 latauskierron jälkeen akun kapasiteetti oli edelleen yli 80 prosenttia, ja sen käyttöikä oli yli 6 000 latauskertaa.
The Drive -autosivusto antaa vertailukohteen: Kuluttajaelektoniikassa käytettävät litiuminoniakut kestävät 300–500 latauskertaa, kunnes ne alkavat rappeutua. Nykyisten sähköautojen osalta puhutaan korkeintaan muutamasta tuhannesta latauksesta.
Rappeutuminen johtuu muun muassa dendriittien eli metalliulokkeiden syntymisestä akun anodin pinnalle. Tutkijat sanovat kehittäneensä keinon, jolla metalliulokkeiden muodostuminen on saatu estettyä anodin pinnalle asennettavan äärimmäisen ohuen silikoonipinnoitteen avulla.