Sähköautolla suoritettu ajokoe hylättiin ensin, mutta valtamedian yhteydenotto sai Kalifornian ajoneuvoviraston muuttamaan käytäntöään.
16-vuotias Bryce Rosenblum sai hiljattain ajokokeestaan hylätyn; ja omasta mielestään virheellisin perustein.
Bryce suoritti inssinsä Tesla Model 3 -sähköautolla. Vaikka nuorimies itse oli sitä mieltä, että ajokoe sujui hyvin, oli tuloksena hylkäys.
Hylkäyksen taustalla oli se, että kuten monessa muussakin sähköautossa, myös Model 3:ssa on järjestelmä, joka kerää energiaa takaisin akkuun, kun kiihdytyspoljinta höllätään.
Lue myös: Inssi jännittää ihan jokaista, mutta virheetöntä suoritusta ei edellytetä: Jos osaat nämä asiat, voit mennä ajokokeeseen luottavaisin mielin
Käytännössä tämä tarkoittaa, että auton nopeus hiljenee huomattavasti jopa pysähdyksiin asti pelkkää kiihdytyspoljinta nostamalla, eikä jarruun ole yleensä tarvetta koskea kuin nopeaa hidastamista edellyttävissä tilanteissa.
Brycea ei pyydetty laittamaan energian talteenottoa pois päältä kokeeseen lähtiessä, joten hän oletti, että sitä saa myös hyödyntää, eikä jarrupoljinta olisi tarvetta polkea joka kerta hidastaessa.
Ajokokeen vastaanottaja kuitenkin katsoi, ettei Bryce ollut jarruttanut autolla vaatimusten mukaisesti, koska hän oli vain nostanut jalkansa pois kiihdytyspolkimelta. Vaikka auton nopeus olikin hidastunut aivan kuin jarrutettaessa, Bryce ei koskenut jarruun, mitä tutkinnon vastaanottaja piti vakavana virheenä.
– Hän ei hidastanut. Hän siirsi jalkansa jarrulle vasta auton pysähdyttyä, vastaanottaja oli kirjannut hylätyn tuloksen tietoihin.
Rosenblum oli kysynyt, kuinka hänen tulisi menetellä uusinnassa, jotta sama ei tapahtuisi uudestaan. Hän sai kehotuksen ajaa jollain muulla autolla kuin Teslalla.
Brycen isä Neal pitää prosessia rikkinäisenä.
– Hän [tutkinnon vastaanottaja] sanoi käytännössä, että auto jarrutti itsestään. Minä sanoin, että niin se vain toimii, Neal kommentoi CNN:lle.
– Hän vastasi, että oppilaan on osoitettava osaavansa siirtää jalkansa kiihdytyspolkimelta jarrulle. Sanoin hänelle, että jos poikani olisi tehnyt niin, olisi auto pysähtynyt keskelle tietä.
Lue myös: Kaikille suomalaisille 17-vuotiaille ajokortti vanhemman luvalla? Laki halutaan myllätä uusiksi jo keväällä 2022
Koe hyväksyttiin jälkikäteen
CNN otti yhteyttä osavaltion ajokokeista vastaavaan ajoneuvovirastoon. Vain muutamaa tuntia myöhemmin tuli vastaus, että Brycen ajokoetta on tarkasteltu uudelleen ja se on merkitty hyväksytyksi.
Tapauksen myötä Kalifornian ajoneuvovirasto muutti myös virallista ohjeistustaan. Ajokoetta suorittavalta oppilaalta ei jatkossa enää vaadita jalan siirtämistä kiihdytyspolkimelta jarrulle, mikäli autoa hidastetaan jarrutusenergian talteenottojärjestelmää hyödyntäen, joten Brycen toimintatapa ei enää jatkossa johda automaattiseen hylkäykseen ainakaan Kaliforniassa.
Isä ja poika ovat iloisia ratkaisusta.
– Pakko nostaa hattua näin nopealle toiminnalle, Neal totesi.
– Minusta on tärkeää, että jos uskot johonkin, niin myös seisot sen takana ja taistelet sen puolesta, Bryce sanoi.
Lue myös: "Ajokoe toimii oikein, jos osaamattomat eivät sitä läpäise" – opetuslupaoppilaat klaaraavat inssin ykkösellä useammin kuin autokoululaiset
Lähde: CNN