MTV Sportin tekninen asiantuntija Ossi Oikarinen käy läpi suomalaisten taktiset käännekohdat formula ykkösten Kanadan osakilpailussa.
Williamsin Valtteri Bottas tarttui tilaisuuteensa, kun Ferrari-kuski Kimi Räikkönen pyörähti ensimmäisen varikkopysähdyksensä jälkeen. Bottas kävi nopeasti renkaidenvaihdossa, palasi radalle Räikkösen eteen kolmanneksi ja piti paikkansa loppuun asti.
Sekä Ferrarin että Williamsin kohdalla lähtökohta kisaan oli hankala, kun tallien toiset kuljettajat Sebastian Vettel ja Felipe Massa joutuivat starttaamaan kisaan häntäpäästä aika-ajojen moottoriongelmien takia. Vettel toi Ferrarin lopulta viidentenä ja Massa Williamsin kuudentana maaliin.
Mitä Ferrarin kisasta pitäisi ajatella taktisesti?
– Vettel otettiin hyvin ajoissa sisään. Sen jälkeen hän pääsi ajamaan vapaassa ilmassa ja nousemaan sitä kautta paremmin taisteluun mukaan. Kimin toinen vaihto otettiin sen takia, että yritettiin Bottaksesta ohi. Hänet tiputettiin tyhjään väliin ja katsottiin, saadaanko supersofteilla enemmän kyytiä kuin Bottas saa vanhoilla kovilla renkailla. Mutta kun rengasseokset ovat niin kovia, ei siitä tullut oikein sitä taistelua, jota odotettiin, Oikarinen sanoo.
Valtteri kertoi kisan jälkeen, että talli teki ratkaisun siirtyä yhteen pysähdykseen huomattuaan renkaiden kestävän odotettua paremmin. Kun Kimi otettiin toisen kerran sisään, olisi voinut odottaa, että Williams reagoi nopeasti. Näin ei kuitenkaan käynyt. Miksi?
– He näkivät tilanteen, kun Massa aloitti kovemmalla seoksella ja heillä oli tavallaan jo tieto Massan vedosta, että missä mennään. Sen takia heidän oli vähän helpompi pysyä omassa taktiikassaan eikä lähteä Ferrarin taktiikkaan mukaan.
Miten Williams vältti ylireagoimisen heikon Monacon kisan jälkeen?
– He tiesivät kilpailukykynsä paljon paremmin eikä siitä tullut mitään paniikkia. Williams reagoi hyvin, kun Kimi pyörähti. He ottivat Valtterin saman tien varikolle ottamaan ratapaikan, pysymään siinä edessä ja karkaamaan. Se osoittautui hyväksi ratkaisuksi.