MTV Sportin F1-asiantuntija Mika Salo pohti Kanadan GP:n jälkeen, miksi Ferrari oli niin varma laskelmistaan, että päätti kokeilla poikkeuksellista taktiikkaa molempiin autoihinsa.
Ferrari teki kierroksella 11 poikkeuksellisen vedon, kun se otti räjähtävän lähtönsä ansiosta kolmosruudusta kärkeen nousseen Sebastian Vettelin ensimmäisenä renkaiden vaihtoon. Samalla italialaistalli heitti molemmilta kuskeiltaan yhden pysähdyksen taktiikan romukoppaan ottamalla myös Kimi Räikkösen sisään.
Riskipeli epäonnistui, sillä Mercedeksen konservatiivinen yhden stopin strategia toi Lewis Hamiltonille kisavoiton ja Williamsin vastaava Valtteri Bottakselle kolmossijan. Vettel sijoittui toiseksi ja Räikkönen jäi kuudenneksi.
– Heidän oli varmasti pakko yrittää jotain erilaista, jos meinasivat voittaa. Minulle jäi ainakin sellainen kuva, että Hamilton olisi voinut mennä vielä kovempaa. Sen näki Niconkin (Rosbergin) ajoista, että he tulivat niin pirun kovaa sieltä takaa, Salo arvioi.
Ferrarin tallipäällikkö Maurizio Arrivabene myönsi pian kisan jälkeen, että italialaistallissa aliarvioitiin kovimpien renkaiden kestävyys. Mercedeksen Toto Wolff puolestaan sanoi, että joissain laskelmissa kahden pysähdyksen taktiikka vaikutti nopeimmalta, mutta siinäkin skenaariossa ensimmäinen pysähdys olisi pitänyt tehdä paljon myöhemmin.
– Se yllätti enemmän, että Ferrari laittoi molempiin autoihin saman taktiikan. Yleensä jos yritetään jotain erilaista, niin sitä yritetään vain toisessa autossa ja toinen ajaa tavallaan perinteisellä taktiikalla. Sitä minä eniten ihmettelen. Ehkä he olivat vain laskeneet kylmästi väärin, Salo sanoo.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.