Ferrarin päätös tuoda Kimi Räikkönen äkisti varikolle kierroksen Lewis Hamilton jälkeen saa MTV Sportin F1-studiossa murskaavan tuomion.
Räikkönen hankki Singaporen GP:ssä kolmannen sijan haltuunsa, kun hän saavutti Hamiltonin ja ohitti tämän ennen ensimmäistä pysähdystään.
Mercedes kuitenkin veti onnistuneen stintin kovimmilla renkailla ja saavutti suomalaisen. Ohituksen tiimi hoiti uudella varikkopysähdyksellä, jonka aikana Räikkönen hävisi yhdellä kierroksella monta sekuntia ja palasi radalle nelossijalla.
Ferrari reagoi Mersun taktiikkaan, mutta mikä siinä meni tällä kertaa pieleen?
– Ferrari ei ollut riittävän rohkea ottamaan sitä viimeistä pysähdystä. Mercedes pääsi pelaamaan Ferrarin käden, jos puhutaan korttitermein, toteaa entinen F1-insinööri Ossi Oikarinen.
– Ferrarin olisi pitänyt reagoida, kun näkevät, että Mercedeksen mekaanikot tulevat ulos. Tehdä renkaanvaihto samalla kierroksella tai jopa yksi kierros aikaisemmin ja vähän jopa varmistaa sitä paikkaa, Oikarinen jatkaa.
Entä olisiko Ferrarin kannattanut ottaa sama taktiikka, jolla Mercedes ajatti Nico Rosbergin voittoon: jäädä radalle Hamiltonin tullessa varikolle ja yrittää pitää kolmossija kahden pysähdyksellä kolmen sijasta.
– Kyllähän italialaisin ruoanlaittotermein voidaan sanoa, että nyt paloivat bologneset pohjaan, kilpa-ajaja Emma Kimiläinen tokaisee.
– Toinen taktinen veto olisi ollut se, että oltaisiin samaan aikaan pysähdytty tai sitten oltaisiin pidetty ulkona, kun tämä
Videolla Oikarinen kuvaa kisainsinöörin kokemuksella, mitä Ferrarin taktiikkapalaverissa käytiin tämän jälkeen läpi. Miten jälkiviisastelu kääntyy oikeasti hyödylliseksi tiedoksi.