Kimi Räikkösen nousu kakkoskorokkeelle Bahrainin GP:ssä oli Ferrarilta loistava taktinen onnistuminen, mutta mitä olisi tapahtunut, jos suomalaisen viimeistä stinttiä olisikin hieman aikaistettu?
MTV Sportin tekninen asiantuntija Ossi Oikarinen oli monien tavoin hieman pessimistinen, kun Räikkönen tuli 18. kierroksella sisään ja otti muista poiketen alleen kovemmat eli mediumseoksen renkaat.
– Kimi otti heti yli kymmenen sekuntia takkiin. Sitten kun lähdettiin ajamaan kiinni kovemmalla renkaalla, eroa oli aika paljon. Keskimmäinen stintti oli kuitenkin se, joka ratkaisi tämän kisan.
– Kimi pystyi ajamaan kovemmilla renkailla ihan samoja aikoja kuin kaverit edellä pehmeämmillä. Tämä oli se kisan ratkaisu minun mielestäni. Loppu oli hienoa suorittamista, mutta kisa oikeasti tehtiin siinä keskimmäisellä stintillä, Oikarinen toteaa.
Räikkönen kyseenalaisti onnistumisen keskellä tallin ratkaisun valita viimeiselle stintille pehmeät renkaat, mutta Ferrarin mukaan ne olivat nopeammat viimeisen vedon pituuden huomioiden. Talli otti hänet toiselle pysähdykselle kuitenkin vasta kuusi kierrosta Mercedeksen Nico Rosbergia ja seitsemän kierrosta Lewis Hamiltonia myöhemmin.
– Mekin olimme aika pessimistisiä taktiikan kanssa. Kysymys kuuluu, että olisiko Kimi päässyt haastamaan Hamiltonia voitosta, jos hän olisi tullut keskellä kisaa muutamaa kierrosta aikaisemmin ottamaan kovemman rengassetin ja sitten tullut muutamaa kierrosta aikaisemmin ottamaan pehmeät renkaat kisan lopussa? Oikarinen laskeskelee.
Mercedes oli valitellut kisan aikana jarruongelmia, jotka kärjistyivät lopulta toiseksi viimeisellä kierroksella. Rosberg ajoi ykkösmutkan pitkäksi ja Räikkönen pääsi kuittaamaan.
– Nico sanoi saksankielisessä haastattelussa, että hänellä meni jarrupedaali ihan pohjaan suoran päässä. Kimi pääsi silloin hyökkäämään. Harmittavaa sinänsä, jos oli teknisiä ongelmia, mutta tämä on myös urheilulaji, jossa tekniikka esittää suurta osaa.
– Jos Mersulla on ollut jarruongelmia koko kisan ajan, niin näinhän siinä käy. Toisaalta ei tällaisia vikoja saisi olla maailmanmestaritallilla, Oikarinen sanoo.
Juttua muutettu klo 8.56: Räikkönen tuli toiselle stopille kuusi kierrosta Rosbergia ja seitsemän kierrosta Hamiltonia myöhemmin. Lisätty Pirellin infografiikka.