Anteron, 84, tililtä vietiin 64 000 euron eläkesäästöt – näin huijaus eteni

0:48img
Julkaistu 29.01.2024 05:45
Toimittajan kuva

Veera Nikkanen

veera.nikkanen@mtv.fi

Helsinkiläinen Antero Takala joutui mittavan verkkopankkihuijauksen uhriksi uskottuaan saaneensa sähköpostia Verohallinnolta. 

84-vuotias Antero Takala kertoo odottaneensa Verohallinnolta vastausta valitukseen, jonka hän oli tehnyt vuonna 2022 pitämänsä valokuvanäyttelyn kuluihin liittyen. 

Takala kertoo olevansa valokuvataiteilija ja eläköitynyt media-alan ammattilainen. Tietokonetta hän käyttää tottuneesti päivittäin.

Lauantaina 20. tammikuuta sähköposti kilahti ja viesti otsikolla OmaVero Uutiset oli saapunut. 

Viesti tuli Verohallinnosta, jolloin luulin, että oli kysymys tekemästäni valituksesta, Takala kertoo MTV Uutisille sähköpostitse.

Takala siirtyi sähköpostistaan aidolta näyttävälle Verohallinnon sivulle. Takalan MTV:lle lähettämässä kuvakaappauksessa näkyy hyvin aidonnäköinen Verohallinnon sivu, joka ilmoittaa hänen saaneen veronpalautusta. 

Verohallinto huijausviesti

Takala ohjattiin sähköpostitse Verohallinnon verkkosivustoa muistuttavalle sivulle

Verohallinnon sivuksi naamioidulta sivulta Takala ohjattiin Nordea-pankin sivua esittäneelle sivulle. Siellä paljastui, että tililtä oli nostettu tuntemattoman suomalaisen henkilön nimellä 63 693,97 euroa. 

Tämä herätti minut. Poikani sulki tilit ja teki vaimonsa kanssa rikosilmoituksen, Takala kertoo. 

Takalalle selvisi, että rahaa oli ensin siirretty hänen ja hänen puolisonsa yhteiseltä tililtä sekä Takalan henkilökohtaiselta joustotililtä molempien nimissä olevalle toiselle yhteistilille, josta koko summa oli lopulta nostettu tyhjäksi kerralla. 

Antero Takalan puolison Riitta Takalan toinen tili säästyi huijaukselta erillisten käyttöoikeuksien vuoksi. 

Tämä oli aivan hirveä yllätys, joka täyttää kaikki ajatukset, Takalan puoliso Riitta Takala kertoo MTV Uutisille puhelimessa. 

Lue myös: Omavero-huijaukset jatkuvat edelleen – toimi näin, jos joudut huijauksen uhriksi

Uhrin syyllistäminen ei vie asiaa eteenpäin

Tietoturva-asiantuntija Petteri Järvisen mukaan on tärkeää tiedostaa, että tämän tyyppisiä huijauksia tapahtuu. Hän toivoo, että huijauksista käytäisiin avoimempaa keskustelua, jotta niiltä vältyttäisiin paremmin. 

Pankit eivät tule näistä tapauksista julki tai kerro, kuinka paljon huijauksia on. Me ulkopuoliset emme voi siksi arvioida sitä, kenellä vastuu on tilanteessa ollut tai miten näitä voitaisiin paremmin estää, Järvinen sanoo. 

Rahojen saaminen takaisin on vaikeaa tai jopa mahdotonta, sillä tekijät ovat Järvisen mukaan usein ulkomailla. 

Poliisi myöntää varsin avoimesti, että kääntäkää toinen poski ja olkaa ensi kerralla varovaisempia, Järvinen sanoo. 

Verkkoasioinnille ei ole vaihtoehtoja

Järvinen harmittelee, että pankit eivät nykyisin tarjoa ikäihmisille muita vaihtoehtoja pankkiasioiden hoitamiseen kuin verkkoasioinnin. Hänen mukaansa myös pankin pitää kantaa vastuuta. 

Missään muissa rikoksissa kuin verkkorikoksissa ei syyllistetä uhria, Järvinen sanoo. 

Järvisen mukaan kaikilla ikäihmisillä ei välttämättä ole hyvää toimintakykyä asioida verkkopankissa. Tämä voi lisätä mahdollisuutta joutua verkkohuijauksen uhriksi.

Ovatko pankit varmasti tehneet kaikkensa huijausten estämiseksi, jos tilin tyhjentäminen vieraaseen osoitteeseen on mahdollista? Järvinen kysyy. 

Lue myös: Verottajalta varoitus: Huijarit saattavat iskeä pian!

Pankki ei reagoi viikonloppuna

Takalan tapauksessa verkkohuijauksen selvittämistä viivästytti sen tapahtuminen viikonlopun aikana. 

Ensimmäisenä arkipäivänä huijauksen kohteeksi joutumisestaan Takala kävi pankissa kertomassa tapahtuneesta, ja antamassa pankille näytöltä todisteeksi ottamansa kuvat. Samalla hänelle avattiin uusi tili ja pankkitunnukset.

Reilu viikko huijauksen jälkeen Takalat odottavat pankilta edelleen tietoa, miten asian selvittäminen etenee. 

Pankki ei ole tiedottanut mitään. Olemme "odotustilassa", Takala kertoo. 

Takala pohtii, miten tilien turvajärjestelyissä voi olla tämän suuruusluokan huijauksen mahdollistava aukko. Takala uskoo, että pankit eivät ole varautuneet huijauksiin riittävästi.

Nämä isot huijaukset tapahtuvat ilman mitään tarkistuksia pankin taholta, Takala sanoo. 

Takalan mukaan hänen huijaustapauksensa on parhaillaan poliisilla tutkittavana, mutta tarkempaa tietoa tutkimusten edistymisestä ei ole. Rahat voivat tällä hetkellä olla yhtä hyvin Suomessa kuin ulkomailla. 

Poliisi ilmeisesti tutkii tapausta huijauksen suuruuden takia välittömästi, Takala sanoo ja jatkaa:

Koska huijaus oli näin mittava, on jälkipyykki todella suurta. Myös henkisesti. 

Tuoreimmat aiheesta

Verkkohuijaukset