Muista nämä asiat, kun lataat pakkassäällä sähköautoa.
K-Latauksesta vastaava johtaja Iiro Määttänen K-autolta kertoo tiedotteessa, miten auton lataaminen sujuu mukavasti säässä kuin säässä ja pitkälläkin matkalla.
Lue myös: Autoliitto saanut "huolestuneita yhteydenottoja" – tämä monelta autoilijalta on nyt mennyt ohi
Riittävä tiheä latausväli
Pakkasella sähköauto kuluttaa enemmän virtaa, koska autoa täytyy lämmittää. Lisäksi kylmä akku latautuu hitaammin.
Jos lataustehosta haluaa saada mahdollisimman paljon irti, Määttänen suosittelemaan lataamaan auton suurteholatauspisteellä mahdollisimman tyhjällä akulla.
Samalla on hyvä jättää hieman pelivaraa, ettei auto jää tien poskeen. Määttänen suosittelee pitämään noin 50 kilometrin matkan verran puskuria siltä varalta, että jotain yllättävää sattuu tai olosuhteet muuttuvat.
Lisäksi kannattaa tutustua oman auton ominaisuuksiin ja pitää mielessä, että sääolosuhteet voivat tien päällä yllättää.
Esilämmitä auto
Sähköauto kannattaa esilämmittää. Määttänen suosittelee tekemäään sen latausjohtoon kytkettynä.
Esilämmitys voi vähentää kulutusta alkumatkasta, sillä matkaan lähdettäessä lämpimät sisätilat eivät kuluta akkua samalla tavalla kuin kylmät.
Monissa autoissa esilämmitys lämmittää niin sisätilat kuin akunkin. Näin energiankulutus laskee ensikilometreillä, latausteho kasvaa suuremmaksi verrattuna kylmään akkuun ja suorituskyky paranee, samoin jarrutusenergian talteenotto.
Lue myös: Näin saat auton esilämmityksestä kaikki hyödyt irti
Näin lataat sähköauton julkisella latauspisteellä. Juttu jatkuu videon alla.
5:30
Suunnittele ajomatkasi etukäteen
Suunnittele hieman etukäteen, miten aiot autoasi matkan varrella ladata.
Käytännössä voit esimerkiksi aloittaa matkan lähtöpaikasta sen verran vajaalla akulla, että pääset varmasti sopivalle latauspaikalle. Sitten voit ottaa taas sen verran sähköä, että pääset seuraavalle tauko- tai latauspaikalle tai määränpäähän.
Varmista myös, että lataussovellukset toimivat.
Lue myös: Tiina selätti sähköautoilijoiden talvisen ongelman yksinkertaisella kikalla: "Pääsisiköhän sitä autotehtaalle suunnitteluhommiin"
Auto parkkiin loman ajaksi
Lomareissujen aikana autoa voi joutua seisottamaan pitkään. Jos tällainen tilanne on edessä, kannattaisi akussa olla varausta vähintään 40 prosenttia pysäköinnin alkaessa.
Akun ei toisaalta ole hyvä olla aivan täynnäkään. Määttänen suosittelee latamaan sen esimerkiksi 80 prosenttiin, jos tiedossa on pidempi tauko autoilusta. Näin akun käyttöikä kasvaa.
Määttänen suosittelee myös varmistamaan, että ajastetut seisontalämmitykset on kytketty pois päältä, jotta ne eivät turhaan kuluta varausta ajotauon aikana.
Katso myös video: Sirkustaiteilija muunsi 1970-luvun Volkswagenin sähköautoksi
6:56
Lue myös: Poliisi testaa sähkömoottoripyörää – tällainen se on
Lue kaikki uusimmat autoiluun liittyvät uutiset!
Lähde: K-ryhmän autotiedote