Asiantuntija kertoo, miten sähköautojen päästöjä yritetään vääristellä: "Ihmisiä ja yrityksiä, joilla on menossa bisnes alta"

Keskustelu sähköautojen aiheuttamista päästöistä kuumentaa tunteita sekä sähköautoilijoiden että uutta teknologiaa vastustavien keskuudessa.

Suomessa oli viime vuoden lopulla liikennekäytössä melko tarkkaan 10 000 täyssähköautoa. Ladattavia hybridejä teillämme liikkuu sen sijaan kymmeniä tuhansia.

Sähköautojen päästöt ovat kiivas keskustelunaihe, jonka ympärillä pyörii paljon tutkittua tietoa, mutta myös runsaasti mutua.

Vaikka sähköautolla ajaminen ei lähipäästöjä synnytäkään, ei auton valmistamista voi kutsua ympäristöystävälliseksi, sillä se aiheuttaa vielä toistaiseksi jopa suuremmat päästöt kuin vastaavan polttomoottoriauton valmistaminen. Tilanne on kuitenkin menossa koko ajan parempaan suuntaan.

Uutisaamussa vierailivat torstaina 22. heinäkuuta 2021 Sähköautoilijat ry:n puheenjohtaja Kirsi Immonen sekä Energiateollisuus ry:n asiantuntija Tuukka Heikkilä.

– Akkujen valmistuksen päästöt ovat pienentyneet jatkuvasti. Tuoreiden tutkimusten perusteella sähköautot ovat jo hyvinkin ympäristöystävällinen valinta, kertoo Heikkilä, joka tarttui aiheeseen Twitterissä pari päivää sitten.

– Melkein missä tahansa päin maailmaa sähköauto on ympäristöystävällisempi valinta kuin polttomoottoriauto, toteaa Immonen.

International Council on Clean Transportation -tutkimusjärjestö ICCT on vastikään julkaissut tutkimuksen, joka Heikkilän mukaan osoittaa sähköauton olevan tällä hetkellä kaikkein ympäristöystävällisin valinta koko elinkaaren päästöt huomioiden – siinäkin tapauksessa, että sitä jossain ladattaisiin pääosin hiilivoimalla tuotetulla sähköllä.

"Isosta murroksesta kyse"

Sähköautojen päästöistä liikkuu Heikkilän mukaan paljon perätöntä tietoa. Joukossa on hänestä aivan puhdasta tietämättömyyttäkin, mutta kaikki virheellinen tieto ei ole peräisin aidosti tietämättömien ihmisten suunnasta.

– Tässä [sähköautoissa] on kuitenkin aika isosta murroksesta kyse. Kyllä siellä on ihmisiä ja yrityksiä, joilla menee bisnes alta, kun polttomoottoriautoista ollaan luopumassa. Se on varmasti johtanut siihen, että sitä muutosta yritetään hidastaa.

Heikkilä pitää todennäköisenä, että perätöntä tietoa levitetään tarkoituksellisesti, jotta oma liiketoiminta ei kaatuisi.

– En oikein voi päätyä mihinkään muuhun.

Osa kuitenkin vierastaa sähköautoja yksinkertaiseksi vain siksi, ettei heillä ole niistä omakohtaista kokemusta.

– Ei tiedetä esimerkiksi sitä, että autoa voi ladata melkein missä vaan, missä on sähköt.

Millaisia ovat kaikkein härskeimmät vedätykset, joita sähköautojen päästöihin liitetään? Kuinka puhtaalla sähköllä Suomessa ajetaan? Kuinka paljon sähköautolla pitää ajaa, jotta sen hyödyt ympäristölle konkretisoituvat? Millä keinoin sähköautojen määrä Suomessa saadaan kasvuun? Entä kuinka monta pysähdystä tarvitsee sähköautolla tehdä, jos ajaa Helsingistä Inariin? Katso vastaukset artikkelin yläpuolella olevalta videolta!

Lue myös:

    Uusimmat