Japanilaistutkimus: Ympäristölle olisi parempi, jos ajaisimme bensa-automme loppuun, emmekä vielä intoilisi uusista sähköautoista

Tuoreen japanilaistutkimuksen mukaan on ekologisempaa ajaa vanhalla bensiiniautolla kuin vaihtaa uuteen sähköautoon. Ainakin silloin, jos sähköä ei ole tuotettu erityisen ympäristöystävällisellä tavalla.

Kyushun yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan olisi ympäristöystävällisempää ajaa vanhoilla bensiiniautoilla niin kauan kuin niissä vielä henki pihisee sen sijaan, että suuret massat siirtyisivät nopeasti uusiin sähköautoihin, joiden tuotannosta aiheutuvat päästöt ovat jopa suuremmat kuin vastaavan bensiiniauton kohdalla.

Tutkijoiden mukaan bensiiniä käyttävien polttoainetehokkaiden autojen pitäminen liikenteessä mahdollisimman pitkään vähentäisi hiilidioksidipäästöjä enemmän kuin esimerkiksi juuri sähköautoihin vaihtaminen. Syynä on autojen tuotannosta johtuvat päästöt. Tilannetta tosin tasaa se, jos sähköä tuotetaan pääosin ekologisella tavalla.

Tutkimuksen mukaan on kuitenkin selvää, että vaikka sähköauton päästöt rajoittuisivat sen valmistamisen jälkeen sähköntuotannosta aiheutuviin päästöihin, olisi päästöjen kannalta parempi, jos kyseistä sähköautoa ei olisi vielä tarvinnut valmistaa lainkaan.

– Mitä nopeammin vaihdat auton uuteen, sitä enemmän hiilidioksidia vapautuu. Sähköautot eivät ole siinä mielessä lainkaan erilaisia, koska uusien autojen kysynnän kasvu nostaa myös päästöjä, Kyushun yliopiston professori Shigemi Kagawa kertoo tutkimustiedotteessa.

"Kaikki tämä lisää päästöjä"

Tutkimusta johtanut Kagawa toivoo ihmisten kiinnittävän huomiota siihen, että auton hiilijalanjälki ei koostu pelkästään sen käyttövoimasta tai ajon aikana syntyvistä päästöistä.

– Vaihtoehtoisiakin käyttövoimia hyödyntäviin autoihin tarvitaan rautaa, pultteja ja muttereita sekä tehtaita niiden valmistamiseen ja valtavia rahtilaivoja niiden kuljettamiseen. Kaikki tämä lisää päästöjä, Kagawa kertoo.

Kagawan johtama tiimi vertaili sekä uusia että käytettyjä autoja Japanissa vuosina 1990–2016. Kävi ilmi, että mikäli romutetut autot olisi pidetty tiellä kymmenen prosenttia kauemmin, olisi autojen koko elinkaaren hiilijalanjälki pienentynyt yhdellä prosentilla.

Kagawan mukaan tuloksista on helppo tehdä selvä johtopäätös.

– Hiilidioksidipäästöjä voi vähentää ajamalla autoilla pidempään. Vaikutus on sitä suurempi, mitä uudemmasta ja taloudellisemmasta autosta on kysymys.

Tutkimustulokset perustuvat Japanin energiantuotantoon, eikä sitä näin ollen voi suoraan verrata esimerkiksi Suomeen.

Lue myös:

    Uusimmat