Jämijärven lentoturma on herättänyt keskustelua siitä, oliko Air Comp 8-kone liian kevyt kantamaan 11 henkilön kuormaa.
– Olen kuullut juttuja, että vuonna miekka ja kilpi lentokoneet olisi lastattu niin täyteen kuin mahtuu. Ne ovat kuitenkin täysin taakse jäänyttä elämää, kertoo Suomen ilmailupalvelut Oy:n hallituksen jäsen Mika Kolehmainen.
Ennen laskuvarjohyppyä jokainen koneeseen astuja käy ensin vaa’alla. Hyppääjät punnitaan varusteineen, mitä kutsutaan manifestaamiseksi. Manifestaamisen jälkeen lentäjä tietää, kuinka paljon polttoainetta koneeseen voidaan lastata.
– Hyppylennot mennään minimipolttoainemäärällä. Jos tankit olisivat täynnä, kone painaisi niin paljon, että hyppääjien määrää pitäisi laskea, Kolehmainen kertoo.
– Koneessa voi olla esimerkiksi 100 kiloa polttoainetta. Se on määräysten mukainen ja hyvin toimiva tapa tankata, Mika Kolehmainen Suomen ilmailupalvelut Oy:stä sanoo.
Monella lentokoneella suurin sallittu lentoonlähtöpaino on myös suurempi kuin suurin laskeutumispaino. Jos hyppäämään ei päästäkään, täytyy lentäjän arvioida, voidaanko laskeutua aiottua painavammalla lastilla.
– Jos ylipainoisella koneella lähdetään alas, se todennäköisesti laskeutuu normaalisti. Mekaanikon tulee kuitenkin tarkistaa kone heti laskun jälkeen.
– Ei painojen kanssa yleisesti ottaen leikitä ollenkaan, Kolehmainen kuvailee.