Audi ja Porsche repivät Teslan kappaleiksi – järkyttyivät näkemästään ja pistivät omat suunnitelmansa uusiksi

Audilla ja Porschella ei oltu saksalaislehden tietojen mukaan osattu valmistautua siihen, mitä Tesla Model 3 paljastaisi itsestään, kun se purettaisiin.

Autoteollisuudessa on hyvin yleistä, että valmistajat yrittävät hankkia kilpailijoiden tuotteita käsiinsä mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Kilpaileviin tuotteisiin tutustuminen auttaa monesti miettimään asioita uudella tavalla myös oman tuotantoprosessin näkökulmasta.

Tesla Model 3:n tuotannon alkuvaiheessa kilpailevilla autovalmistajilla oli kuitenkin suuria vaikeuksia saada autoa käsiinsä tutustuakseen siihen paremmin. Tämä johtui osaltaan siitä, että Teslalla itselläänkin oli vaikeuksia toimittaa autoja niiden tilaajille.

Saksalaisen Manager Magazinin mukaanAudi ja Porsche yllättyivät perinpohjaisesti, kun ne viimein saivat haltuunsa Model 3:n. Auto purettiin alkutekijöihinsä, ja se paljastui huomattavasti laadukkaammin valmistetuksi kuin saksalaisfirmat olivat etukäteen arvelleet. 

Saksalaismerkit ovat lehden tietojen mukaan huolissaan myös siitä, miten alas Tesla on saanut painettua Model 3:n hinnan auton sisuskalut huomioiden.

Teslalla merkittävä kilpailuetu

Sähköautoissa, myös Model 3:ssa, suurin yksittäinen hintaa nostava komponentti on akusto. Teslalla on kuitenkin merkittävä etu puolellaan, sillä se valmistaa akkuja omalla tehtaallaan yhteistyössä Panasonicin kanssa ja on tehnyt niin jo pitkään. Gigafactoryksi nimetty akkutehdas on lajissaan jo nyt maailman suurin, ja se kasvaa päivä päivältä.

Manager Magazinin mukaan Audi ja Porsche olisivat tulleet johtopäätökseen, että heillä yhteisessä kehityksessä oleva sähköautoalusta PPE (Premium Platform Electric) on liian kallis. Saksalaiset aikovatkin lehden tietojen mukaan tehdä merkittäviä muutoksia alustaan ja sitä myöten tuleviin sähköautoihinsa, mikä voi osaltaan viivästyttää uusien mallien saapumista markkinoille. Ensimmäisiä PPE:lle rakennettuja autoja on kaavailtu markkinoille parin vuoden päästä.

Audi e-tronin kehitys maksanut lähes kaksi miljardia

Manager Magazin kertoo, että Audilla on ongelmia myös nykyisen sähköautonsa kanssa.

On arvioitu, että Audin olisi myytävä 600 000 e-tronia, jotta projekti maksaisi itsensä takaisin. Tähän ei saksalaislehden mukaan uskota enää edes Audin sisällä.

– Audin ensimmäinen sähköauto, e-tron, ei ole ainoastaan myöhässä. Se ei tule saavuttamaan tavoitteena olevia lukuja, ja siitä on tullut aivan liian kallis kahden miljardin euron kehityskustannuksiinsa nähden, lehti kirjoittaa Audin korkean tason työntekijöiden kanssa tehtyjen haastattelujen perusteella.

Lue myös:

    Uusimmat