Maailman nopeimmin kasvava autovalmistaja avasi viime vuonna 221 liikettä – ei ollut edes olemassa 3 vuotta sitten

Euroopassa toimivien autovalmistajien on syytä olla varuillaan, sillä uusi toimija on saapumassa apajille.

Kiinalaisen Geelyn siipien suojasta löytyy Volvon lisäksi myös muita automerkkejä. Yksi niistä on varsin tuore Lynk & Co, joka on juuri julistautunut maailman nopeimmin kasvavaksi autovalmistajaksi.

Göteborgissa päämajaansa pitävä, mutta toistaiseksi vain Kiinassa autoja myyvä Lynk & Co sai viime vuonna kaupaksi 120 414 ajoneuvoa. Se ei ehkä kuulosta paljolta perinteisiin autojätteihin verrattuna, mutta huomionarvoista on, että Lynk & Co ilmoitti olemassaolostaan vasta vuonna 2016.

Vajaassa kolmessa vuodessa yhtiö on avannut kotimaahansa Kiinaan huimat 221 autoliikettä, joissa se myy kahta – kyllä, kahta – malliaan. 01- ja 02-nimiset katumaasturit ovat kuitenkin saamassa lähitulevaisuudessa rinnalleen 03-sedanin sekä 04-hatchbackin. Suunnitteilla on myös urheilullisempi ja coupemaisia muotoja omaava 01-variantti.

Ensi vuonna Eurooppaan

Lynk & Co ei myöskään ole jäämässä kiinalaisten yksinoikeudeksi. Se on ilmoittanut avaavansa myymälät Amsterdamiin, Berliiniin, Brysseliin, Tukholmaan, Lontooseen ja Barcelonaan vuoden 2020 aikana. Tämän jälkeen yhtiö lähtee valloittamaan Yhdysvaltoja.

01 ja 02 on rakennettu Volvon CMA-arkkitehtuurille. Sille samalle, jota ruotsalaisyhtiö käyttää XC40-katumaasturissaan. Euroopan-markkinoille suunnatut autot tullaan valmistamaan Volvon tehtaalla Belgian Gentissä, joten kiinalaisten ja ruotsalaisten yhteistyö on varsin perusteellista.

Pääjohtaja Alain Visser on arvioinut, että Lynk & Co rikkoo puolen miljoonan auton vuosimyynnin rajan jo vuonna 2021.

Lynk & Co pyrkii asemoimaan itsensä ja autonsa jonnekin Geelyn omien ja Volvon mallien välimaastoon. Yhtiö on kertonut tavoittelevansa erityisesti nuorempaa ostajakuntaa, mikä näkyy myös autojen älypuhelinta ja nettiyhteyttä hyödyntävissä ominaisuuksissa.

Lynk & Co myy autojaan vain omissa liikkeissään samaan malliin kuin Tesla – ja ensisijaisesti kiinteällä kuukausimaksulla, jonka on valmistajan mukaan tarkoitus vapauttaa asiakkaat kaikista auton omistamiseen perinteisesti liittyvistä huolista.

Lähde: Lynk & Co, Carscoops

Lue myös:

    Uusimmat