Rengasmerkinnätkin lisäävät ilmanvastusta – Audi poistaa tulevasta katumaasturistaan myös sivupeilit

Audi on paljastanut lisätietoa myöhemmin tänä vuonna esiteltävästä sähkömaasturistaan – ja erityisesti siitä, miten se on pitänyt auton ilmanvastuskertoimen mahdollisimman alhaisena.

Pääkuvan video

Sähköä ilmassa: Audi e-tron laitettiin Faradayn häkkiin

Kun Audi aikoinaan esitteli ensimmäisen täyssähköautonsa konseptiversiota, hehkutti se auton ennätyksellisen alhaista ilmanvastuskerrointa. E-tronissa sen oli määrä olla 0,25 – ennenkuulumatonta suurikokoiselle katumaasturille.

Ei mennyt aikaakaan, kun yhdysvaltalainen Tesla esitteli Model X:n ja heitti Audin naamalle märän rätin ilmanvastuskertoimen 0,24 muodossa.

Nyt saksalaisvalmistaja on julkaissut vielä tämän vuoden aikana esiteltävästä e-tronista lisätietoa, jotka paljastavat, miten tärkeää alhaisen ilmanvastuskertoimen saavuttaminen on sille ollut.

Toimintamatka on myyntivaltti

Mutta ennen kuin menemme e-tronin yksityiskohtiin sen tarkemmin, käydään hieman läpi sitä, miksi erityisesti sähköautojen kohdalla ilmanvastuskertoimesta kiihkoillaan niin kovasti.

Valmistajat haluavat pitää sähköautojensa toimintasäteen mahdollisimman pitkänä. Toistaiseksi se on yksi merkittävimmistä, tekijöistä eri mallien ja valmistajien keskinäisessä kamppailussa.

Polttomoottorikäyttöisiä autoja ei mainosteta kertomalla, kuinka pitkälle yhdellä tankillisella pääsee, mutta sähköautoissa, joissa toimintamatka yhdellä latauksella on huomattavasti lyhyempi, on asialla suurempi merkitys. Mitä pidemmäksi keskimääräinen toimintamatka kasvaa tulevaisuudessa, sitä vähemmän sillä on kuitenkin merkitystä.

Joka tapauksessa sähköauton toimintasäteeseen vaikuttaa useat eri tekijät, joista ilmanvastus ei suinkaan ole vähäisin. Mitä alhaisempi ilmanvastuskerroin, sitä vähemmän auto joutuu käyttämään ylimääräistä energiaa ilmamassan halkomiseen. Mitä sulavaliikkeisempi auto on, sitä pidemmälle sillä pääsee.

Ensimmäinen Audi ilman sivupeilejä

Audi on mennyt e-tronin ilmanvastuskerrointa alentaessaan todella pitkälle – joidenkin mielestä ehkä äärimmäisyyksiin. Esimerkiksi e-tronin renkaissa olevat merkinnät eivät ole perinteisesti koholla, vaan ne on kaiverrettu renkaan pintaan. Mitä vähemmän ylimääräisiä ulokkeita, sitä vähemmän ilmanvastusta.

Ulokkeiden karsimisen seurauksena e-tron on myös mahdollista tilata ilman sivupeilejä niillä markkinoilla, missä peilit eivät ole pakollisia. Peilit on korvattu huomattavasti pienikokoisemmilla kameroilla, joiden kuva välittyy A-pilarin sisäpuolella oleville näytöille. Kameroiden ansiosta auton leveydestä lähtee pois 15 senttiä, ja Audin mukaan myös ohjaamoon kantautuvan melun määrä vähenee.

Vakiona e-tronissa on myös mukautuva ilmajousitus. Se laskee autoa 26 millimetrillä, kun nopeus ylittää 120 kilometriä tunnissa. Myös auton alusta on täysin suojattu kauttaaltaan ja kaikki mahdolliset ilmavirtaa häiritsevät muodot poistettu. Alusta ei kuitenkaan ole täysin tasainen, vaan Audin mukaan muistuttaa golfpallon pintaa – jälleen kerran ilmanvastuksen alentamiseksi.

Pienistä puroista syntyy iso joki

Audin tavoitteena on mitä todennäköisimmin ollut Model X:n ilmanvastuskertoimen alittaminen – ainakin jossain vaiheessa e-tronin suunnitteluprosessia. Saihan se hieman nenilleen Teslalta muutama vuosi takaperin.

Joko tavoite osoittautui mahdottomaksi tai sitten muuten vain kannattamattomaksi, mutta joka tapauksessa Model X pitää edelleen paikkansa luokkansa kuninkaana. Audi e-tronin ilmanvastuskerroin on nimittäin 0,28, mikä on edelleen hieno suoritus tämän kokoluokan katumaasturille, mutta ei mitenkään poikkeuksellinen noin muuten. Vertailun vuoksi; Audi A4 -sedanin ilmanvastuskerroin on 0,23, ja BMW:n uuden 5-sarjalaisen 0,22.

Audi kertoo, että aiemmin kuvailtu millimetrin kymmenysten kanssa kikkaileminen ja kaikki muu vaivannäkö ilmanvastuksen pienentämiseksi on kasvattanut e-tronin toimintamatkaa yhdellä latauksella noin 35 kilometrillä.

Lähde: Audi

Lue myös:

    Uusimmat