Leasingyhtiön data paljastaa, minkä merkkisten käytettyjen autojen jäännösarvo on tällä hetkellä korkein.
Kansainvälinen autojen leasingyhtiö LeasePlan kertoo tiedotteessaan, että vaikka bensa- ja dieselautojen jäännösarvot kokivat merkittävän kolauksen koronapandemian alussa, ovat ne sittemmin palautuneet varsin korkealle tasolle.
Jäännösarvolla tarkoitetaan sitä rahasummaa, jolla leasingyhtiö realisoi auton leasingkauden jälkeen.
Data, johon uudet tiedot perustuvat, on peräisin vuosilta 2011–2021 ja yli 20 000 leasingautosta. Tarkastelussa on mukana leasinghenkilöautot, jotka ovat myyntihetkellä olleet 24–59 kuukauden ikäisiä ja joilla on ajettu 50 000–150 000 kilometriä.
Lue myös: Saksalaisen laatuauton arvosta suli muutamassa vuodessa yli 70 prosenttia – eurooppalaisille merkeille kylmää kyytiä jenkkiselvityksessä
Näin käyttövoima on vaikuttanut jäännösarvoon
Vaikka dieselautoista sai vielä vuoden 2011 alussa suhteellisesti enemmän rahaa kuin bensiinikäyttöisistä autoista, keikahti asetelma toisin päin jo vuoden 2012 alussa. Molempien käyttövoimien jäännösarvot kuitenkin sukelsivat samalla rajusti, dieseleillä jopa viitisentoista prosenttia.
– Uusien autojen rekisteröinnit nousivat vuoden 2011 aikana ennätystasolle. Tämä pudotti merkittävästi käytettyjen autojen kysyntää, joka taas laski niistä saatuja hintoja, LeasePlanin asiantuntija Anton Holmström kertoo yhtiön tiedotteessa.
Tilanne normalisoitui ja pysyi melko tasaisena vuoden 2017 alkuun asti. Tuolloin dieselautojen jäännösarvo kääntyi laskuun LeasePlanin mukaan oletettavasti Volkswagenin dieselskandaalin seurauksena. Tuolloin ihmiset tulivat aiempaa tietoisemmiksi pienhiukkaspäästöistä.
– Dieselgate levisi koko dieselautojen kantaan, ja sillä on ollut pysyvä vaikutus dieseleiden jäännösarvoihin. Dieseleiden suhteelliset jäännösarvot ovat edelleen selvästi bensiinikäyttöisiä autoja alemmalla tasolla, Holmström sanoo.
LeasePlanin mukaan myös tuontiautojen määrän kasvu on osaltaan ajanut käytettyjen dieseleiden hintoja alaspäin, sillä suuri osa ulkomailta tuoduista autoista on nimenomaan dieseleitä.
Koronan jälkeen paluu ennätyslukemiin
Koronapandemian alku aiheutti kovan iskun jäännösarvoihin vuoden 2020 alussa, mutta vaikutus kesti vain hetken. Autojen jäännösarvot ovat palautuneet koko tarkastelujakson korkeimmalle tasolle, sillä käytettyjen autojen kysyntä on kovaa.
Lue myös: Näin autosi arvo alenee – muista tämä hyvä nyrkkisääntö
– Elämme myös käyttövoimien murrosvaihetta, jolloin monet saattavat odottaa käyttövoimien voittajaa ja hankkivat sitä odotellessaan uudehkon käytetyn auton. Uusien autojen markkinoilla on vaikeuksia myös sirupulan vuoksi ja sekin vaikuttaa osaltaan käytettyjen autojen kysyntään, Holmström sanoo.
Kun jäännösarvoja tarkastelee eri merkkien välillä, on viiden eniten myydyn merkin välillä ollut koko vuosikymmenen jonkin verran vaihtelua. Tällä hetkellä Skodan jäännösarvo on selkeästi korkein. Audi, Volvo ja Volkswagen seuraavat tasapäisesti hopeasijalla, ja Ford on hieman muita alemmalla tasolla.
Selvitys: Nämä autot tulevat pitämään arvonsa parhaiten Saksassa
Saksassa tehtiin päättyneenä kesänä jättiselvitys, jossa arvioitiin kaikkien maassa myynnissä olevien autojen arvon säilymistä.
Selvityksessä otettiin huomioon satoja muuttujia, jotka vaikuttavat arvioihin automallien arvonkehityksestä. Sellaisia ovat esimerkiksi käyttökulut, laatu, lähitulevaisuuden kulutustrendit sekä lainsäädännön mahdolliset vaikutukset arvonalenemaan. Saadut tulokset ovat tosin vain arvioita.
Auto Bild -lehden sekä Schwacke-analytiikkayhtiön toteuttamassa vertailussa parhaiten arvonsa säilyttäväksi A-segmentin pikkuautoksi nousi jo toista kertaa peräkkäin Hyundai i10. B-segmentissä voitto meni Dacia Sandero Stepwaylle, C-segmentissä puolestaan Volkswagen Golfille.
Mukana olivat kaikki Saksassa myynnissä olevat uudet autot; yhteensä 350 eri mallia, jotka jaettiin 13 kategoriaan. Katso kaikki tulokset täältä.
Lue myös: Jättiselvitys: Nämä autot tulevat säilyttämään arvonsa parhaiten – yllättääkö ykkönen?
Lähteet: LeasePlan, Schwacke