Käytettyjen autojen kauppaan erikoistunut Kamux-ketju on perustanut Hämeenlinnaan koulutuskeskuksen panostaakseen henkilöstönsä kehittämiseen aiempaa enemmän.
Tasaiseen tahtiin kasvavan Kamux-ketjun maajohtaja Jussi Mäkinen kertoo uusien myymälöiden avaamisen tarkoittavan aina luonnollisesti myös uusien työntekijöiden palkkaamista.
– Valtaosa Kamuxilla aloittavista myyjistä tulee alan ulkopuolelta. Haluamme kouluttaa heidät Kamuxin tapaan tehdä autokauppaa, Mäkinen kertoo.
Koulutuspäällikkö Janne Ihosen mukaan on tärkeää, että uusi työntekijä saa tarpeeksi tukea ja tietoa uransa alkuvaiheessa.
– Emme oleta uuden myyjän olevan valmis autokauppias, vaan autamme kattavan koulutuksen kautta myyjiä kasvamaan tehtäviinsä. Koulutuksemme tähtää mielekkääseen työuraan, ei kortistoon, ja tämä on monelle nuorelle mahdollisuus saada ammatti, Ihonen sanoo.
Koulutuksessa niin uusia kuin kokeneitakin myyjiä
Ihonen uskoo, että koulutukseen panostamalla kaikille myyjille saadaan taattua samat lähtökohdat työhön. Käytettyihin autoihin keskittyvällä ketjulla on Suomessa 41 myymälää – Ruotsi ja Saksa mukaanlukien 53. Tällä hetkellä uusien myyjien haku ja koulutus on käynnissä helmikuun aikana Savonlinnassa avattavaan liikkeeseen.
Kamuxin koulutuskeskuksen koulutus on suunniteltu niin, että työn alkuvaiheen peruskoulutuksessa käydään läpi myyntityön perusteet. Tämän vaiheen jälkeen myyjät pääsevät tositoimiin ja soveltamaan oppimaansa käytännössä sekä oppimaan lisää myyntipäällikön ohjauksessa. Koulutuksen jatkovaihe järjestetään noin 2‒3 kuukauden kuluttua, jolloin myyjä on jo saanut kerättyä jonkin verran käytännön kokemusta automyyjän työstä.
Myös myyntipäälliköille lisäoppia
‒ Myös myyntipäälliköille järjestetään täydentävää koulutusta. Myyntipäälliköt kokoontuvat vähintään neljästi vuodessa käymään läpi kunkin toimipisteen toimintaa ja kehittämään sekä esimies- että johtamistaitojaan. Viikoittain koulutamme niin tuoreita kuin kokeneitakin myyjiä, Ihonen kertoo.
Nyt perustettu koulutuskeskus tarkoittaa Kamuxin mukaan entistä isompia panostuksia ja tiheämpää rytmiä henkilöstön kouluttamiseen.
‒ Koulutus on tärkeää myös henkilöstön sitouttamisessa ja motivoinnissa. Viime kädessä lopputulos näkyy sekä asiakaspalvelussa että kaupallisena menestyksenä, maajohtaja Mäkinen summaa.
Lähde: Kamux
***
3:14