Autoliitto: Talvi voi lyhentää sähköauton matkaa kolmanneksella – näin voit pidentää toimintasädettä omalla toiminnalla

Autoliiton mukaan Suomen talviset olosuhteet pakkanen, lumi ja auton lämmitys sähkollä lisäävät kulutusta ja lyhentävät sähköautojen toimintamatkaa jopa kolmanneksella. 

Kuljettaja voi omalla toiminnalla pidentää toimintasädettä merkittävästi.

– Esilämmitetään auton sisätilat ja akusto niin, että auto on laturissa kiinni sen lämmityksen aikana,  puhdistetaan huolellisesti lumet ja jäät pois auton päältä ja sitten kun lähdetään ajamaan käytetään maltillisia ajonopeuksia, opastaa koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen Autoliitosta.

Suomessa on jo 40 000 täyssähköautoa ja 100 000 ladattavaa hybridiä.

Latauspaikat voivat ruuhkautua sesonkiaikoina.

– Tilanne on parantunut jo viimeisen vuoden aikana paljon, mutta toki parannettavaa vielä on eli aikataulu kannattaa rakentaa väljäksi, kun liikkuu sesonkiaikaan eli voi olla, että joutuu jonottelemaan.

Vesalaisen mukaan hinausautoilla voi olla laturi mukana, mutta pääsääntöisesti ilman virtaa jääneet sähköautot kuljetetaan latauspisteille.

Autoliiton latausvinkit:

  • Kun auton esilämmittää sen ollessa kiinni laturissa, ei esilämmitys lohkaise osaansa toimintasäteestä. Usein samalla esilämmitetään myös auton akkua, jolloin akku kykenee paremmin luovuttamaan virta. Osassa autoja saa kytkettyä akun esilämmityksen syöttämällä julkisen latauspisteen päämääräksi auton navigaattoria
  • Akkua ei kannata ajaa pakkasella aivan tyhjäksi ennen auton jättämistä seisomaan. Jos auto on ajettu lähes virrattomaksi ja sen jättää pakkaseen seisomaan ilman latausmahdollisuutta, voi olla, ettei toimintamatka enää riitä latausasemalle.
  • Ajonopeuden nostolla on olennainen vaikutus kulutukseen ja näin myös toimintasäteeseen. Kannattaakin miettiä, saavuttaako esimerkiksi ohittamisella olennaista ajansäästöä vai olisiko viisaampaa jäädä ajelemaan hyvällä turvavälillä ja tasaisella nopeudella

Autoliiton turvallisuusvinkit: 

  • Sähköautojen ajonvakautus- ja luistonestojärjestelmät toimivat äärimmäisen hyvin eri olosuhteissa, ja ne antavat kuljettajalle anteeksi pahojakin virheitä. Liikaa näihin järjestelmiin ei kuitenkaan pidä luottaa.
  • Sähköautot ovat poikkeuksellisen tehokkaita verrattuna moneen polttomoottoriautoon ja usein takavetoisia, joten jos ulosmittaa ajonvakautuksen turvallisuushyödyt nopeudella tai rajulla kiihdytyksellä, voi käydä huonosti.
  • Sähköautoissa voi säätää jarrutusenergian talteenottoa eli rekuperaatiota. Kun kuljettaja nostaa jalan kaasulta, auto jarruttaa voimakkaasti. Takavetoiset autot jarruttavat tällöin takapyörillä, jolloin auto voi liukkaalla tiellä lähteä luistoon. Myös nelivetoisessa sähköautossa jarrutus saattaa olla takapainotteinen. Auton järjestelmät pyrkivät estämään vaaratilanteen syntymisen, mutta jos ollaan valmiiksi pidon äärirajoilla, vahingon mahdollisuus on olemassa. Pidon murtuessa takapyöristä perä irtoaa tiestä ja auto lähtee sivuluisuun. Ilmiö on verrattavissa siihen, että takapyöriin vaikuttava seisontajarru nykäistäisiin vauhdissa päälle. Rekuperaatioasetusta kannattaakin mahdollisuuksien mukaan säätää vähemmän voimakkaaksi tai ottaa toiminto kokonaan pois päältä , jos kelit ovat tosi liukkaat.

Lue myös:

    Uusimmat