Tiina selätti sähköautoilijoiden talvisen ongelman yksinkertaisella kikalla: "Pääsisiköhän sitä autotehtaalle suunnitteluhommiin"

Parhaat niksit ovat yleensä niitä yksinkertaisimpia. Hämeenlinnalaisnainen ei jäänyt pyörittelemään peukaloitaan, kun sähköauton talvikäyttöä hankaloittava suunnittelukukkanen alkoi ärsyttää. Katso yllä olevalta videolta Tiinan erittäin toimiva ratkaisu. 

– Sähköautoilussa on niitä hetkiä, kun miettii, että onko tämä juttu suunniteltu ihan loppuun asti, vaivaudunko turhasta vai olenko ymmärtänyt jotakin väärin, hämeenlinnalainen Tiina Grönberg kertoo MTV Uutisille.

Tiina kyllästyi siihen, että taivasalla seisovan Mitsubishi Outlanderin latauspistoke on usein aamulla lumen ja jään peittämä. Hän ei kuitenkaan lannistunut, vaan keksi ongelmaan ratkaisun, joka helpottaa hieman lataamisen lopettamista töihin lähtemistä aamulla.

– Kaikenlaisia ideoita pukkaa päähän, kun muutaman kerran tonkii, raapii ja sulattelee jäätä ja lunta luukusta, hän sanoo.

Vuoden verran hybridillään ajanut Tiina on huolissaan autojen latausporttien ja -luukkujen kestävyydestä Suomen olosuhteissa, kun jäätyneitä latauspistooleita runnotaan kiireessä ja pimeässä. Hän huomauttaa, että latausportin ympäristössä on muovisia osia ja pieniä onkaloita, joihin lumi ja jää pääsevät pesiytymään.

– Osat ovat tosi kovilla. Ihmettelen, jos ihmisillä ei noita hajoa

– Pääsisiköhän sitä autotehtaalle suunnitteluhommiin, kun olisi näitä kehitysideoita, hän naurahtaa.

Katso yllä olevalta videolta, miten Tiina ratkaisi ongelman, johon hän uskoo muidenkin sähköautoilijoiden voivan samaistua.

"Sähköllä kuljen niin pitkälle kuin sähköä riittää"

Tiinan tapauksessa ärsytyksenaihe on tosin vain toisessa päässä työmatkaa, sillä työpaikalla ei ole latausmahdollisuutta. Työpaikallekaan Outlanderilla ei aivan pääse pelkän sähkön voimin.

– Sähköllä kuljen niin pitkälle kuin sähköä riittää, sitten polttomoottorilla loput ja kotona taas auto lataukseen.

Sähköautojen ja ladattavien hybridien talvikelillä putoavat toimintamatkat ovat yksi asia, joka ärsyttää monia – usein tosin eniten heitä, jotka eivät sähköautoa edes omista.

Tiina ei aivan voi samaistua muiden kohtaamiin ongelmiin, sillä hän kertoo pääsevänsä Outlanderillaan talvella vähintään yhtä pitkälle, mutta välillä jopa pidemmälle kuin kesällä.

– Nopeusrajoituksen putoaminen satasesta kahdeksaankymppiin kompensoi, hän sanoo.

Lataushybridi tuo silti matkantekoon stressittömyyttä, jota täyssähköauto ei Tiinan mielestä vielä tarjoa.

– Onhan sähköllä ajaminen hienoa, kun auto on hiljainen ja kulkee kuin itsestään, mutta sekin on hienoa, että osaa sitten vaihtaa automaattisesti polttomoottorille sähkön loppuessa.

Miksei auto ole tallissa?

Tiinan nokkelalla kikalla on myös kääntöpuolensa. Muotoonsa jäätyneitä rättejä lojuu nimittäin vähän siellä sun täällä.

– Välillä ne sitten jäätyvät kiinni pihakivetykseen. Täytyisi olla aamulla aina topakka ja viedä ne jäiset rätit autotalliin kuivumaan.

Mutta eikö koko latausongelmalta voisi välttyä säilyttämällä autoa tallissa?

– Autotallit on meillä paremmassa käytössä kuin auton säilytyksessä, eli siinä mielessä tässä saa kyllä itseään syyttää omista valinnoistaan, Tiina naurahtaa.

Ideaa on jo jatkokehitetty

Tiina sanoo korvanneensa pyyhkeet sittemmin kestokasseilla huomattuaan, että niistä lumi ja jää irtoavat aamulla paremmin.

– Poikani myös näytti, että on olemassa magneeteilla autoon kiinnittyviä härpäkkeitä tähän samaan tarkoitukseen, eli en vissiin ole yksin ongelmani kanssa.

Tiina hämmästelee, mikseivät autovalmistajat ole huomioineet sitä, että auton lataaminen ei ole samanlainen prosessi kuin auton tankkaaminen, joka on ohi parissa minuutissa, eikä vastaavaa lumiongelmaa pääse syntymään.

– Ladattavaa hybridiä pitää ladata melkein joka päivä. Kotona auto saattaa olla latauksessa puolet vuorokaudesta, eikä kaikilla ole edes mahdollisuutta autotalliin.

Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran helmikuussa 2022.

Lue myös:

    Uusimmat