Talvi voi yllättää sähköautoilijan, varoittaa vakuutusyhtiö – tiedätkö, mitä tarkoittaa rekuperaatio?

2:28img
KATSO MYÖS: Tällä keinolla voit estää sähköauton isoimmat jäätymisongelmat.
Julkaistu 23.02.2024 12:44
Toimittajan kuva

Mikael Mikkonen

mikael.mikkonen@mtv.fi

Muukin kuin kulkupelin toimintamatkan lyhentyminen voi yllättää sähköautoilijan talviolosuhteissa.

Suuremmassa vauhdissa sähköauto saattaa lähteä yllättävään luisuun, kun jalan nostaa kaasulta, varoittaa Pohjola Vakuutus tiedotteessa.

Ilmiöön ovat syynä auton takavetoisuus ja rekuperaatio.

– Sähköauto saattaa jarruttaa voimakkaasti, kun jalka nostetaan kaasulta. Ilmiössä on kyse rekuperaatiosta eli jarrutusenergian talteenotosta. Takavetoiset autot jarruttavat takapyörillä, joten on vaarana, että auto lähtee luisuun ajonvakautus- ja luistonestojärjestelmistä huolimatta, Pohjola Vakuutuksen ajoneuvovakuuttamisesta vastaava johtaja Kristian Hiljander kertoo tiedotteessa.

Hiljanderin mukaan mikäli mahdollista, rekuperaatiota kannattaa säätää pienemmäksi tai ottaa se mielellään kokonaan pois päältä, jos keli on kovin liukas.

Kuskilta vaaditaan tarkkaavaisuutta ja ennakointia huonolla kelillä, jos ajoneuvo on painava. Tärkeää on pitää ajonopeus kelin mukaisena, liikaa ei voi luottaa myöskään ajonvakaus- ja luistonestojärjestelmiin.

– Järjestelmät ovat hyviä ja luotettavia ja siitä syystä ne voivat antaa liiallisen turvallisuuden tunteen: kuski ajattelee selviävänsä tilanteesta kuin tilanteesta. Mutta kannattaa muistaa, että fysiikan lait pätevät silti autoa pysäytettäessä ja mutkiin ajettaessa, Hiljander sanoo.

Lue myös: Sähköautolla hiihtolomalle? Ota huomioon nämä asiat

Huomioi myös renkaat

Polttomoottoriautoon verrattuna sähköauton paino, tehokkuus ja kuljettajan ajotapa voivat kuluttaa renkaita nopeammin.

Talvirenkaiden kunto kannattaakin tarkistaa ennen reissuun lähtöä, varsinkin jos renkailla on jo ajettu jonkin aikaa asfaltilla. Renkaat kannattaa vaihtaa uudempiin, jos nastoja on irronnut yli neljäsosa alkuperäisestä määrästä.

Talvirenkaissa olisi vakuutusyhtiön mukaan hyvä olla yli 5 millimetriä urasyvyyttä, jotta ne ovat turvalliset ajaa.

– Rengas, jossa on vähemmän kulutuspintaa, ei pysty poistamaan loskaa edestään nollakelin tuntumassa, vaan nousee loskapatjan päälle loskaliirtoon, Hiljander kertoo.

Lue myös: Mihin perustuu kesärenkaiden kuntoon liittyvä 4 millimetrin turvasuositus? Asiantuntija selittää

Lisäksi on hyvä kiinnittää huomioita rengaspaineisiin, sillä kylmyys voi laskea niitä. Sekin voi vaikuttaa rengaspaineisiin, jos auto on lastattu kovin täyteen.

Vajaa rengaspaine vaikuttaa monin tavoin. Auton hallinta vaikeutuu, sähkön kulutus kasvaa, renkaan käyttöikä lyhenee ja myös ohjauksen puoltaminen lisääntyy.

Lue myös: Suomessa ennätys sähköautojen ensirekisteröinneissä

Ammattilaisen arvio: Nämä varusteet sähköautossa olisi hyvä olla Suomen ilmastossa

Katso myös: Näin tarkistat auton rengaspaineet

3:12img

Auton kuorma tulee huomioida myös rengaspaineissa, joita on yleensä syytä nostaa, jos kyytiin on lastattu tavallista enemmän ihmisiä ja tavaraa.

Lue kaikki uusimmat autoiluun liittyvät uutiset!

Lähde: Pohjola Vakuutus 

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot