Muistitko tarkistaa tämän, kun vaihdoit renkaat? Ei välttämättä mene putkeen ammattilaisellakaan!
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot@mtv.fi.
Kysymys: Mitä seuraa, jos ei huomioi renkaiden pyörimissuuntaa niitä vaihtaessa? Voiko rengasliikekin mokata?
Vastaus: Jotta rengas toimisi suunnitellulla tavalla ja kestäisi mahdollisimman pitkään, on tärkeää, että se asennetaan pyörimään oikein päin.
Suunniteltu pyörimissuunta merkitään renkaan kylkeen inside-outside-merkinnöin tai nuolella. Varsin tyypillistä on, että kesärenkaissa käytetään inside-outside-merkintätapaa ja pohjoismaisissa talvirenkaissa puolestaan nuolta. Poikkeuksiakin varmasti löytyy ja kyse on myös jonkun verran kulloinkin rengasteollisuudessa valloillaan olevasta trendistä. Oli merkintätapa kumpi tahansa, on se otettava huomioon rengasta vanteelle asennettaessa.
Mikäli pyörimissuunta on merkitty nuolella, erehtymisen mahdollisuus on paitsi rengasta vanteelle asennettaessa, myös pyörää alle vaihdettaessa.
Sen sijaan vanteelle oikein asennetun inside-outside -renkaan pyörimissuunnan muuttuminen eri ajokausina ei ole ongelma, ellei kyseessä ole nastarengas. Nastarenkaissa pyörimissuunnan muuttaminen löystyttää ja irrottaa nastoja ennenaikaisesti.
Paikkamerkinnät mahdollistavat tasaisen kuluttamisen
Suosittelen merkitsemään renkaan pyörimissuunnan ja paikan myös sellaisiin renkaisiin, joissa pyörimissuuntanuolia ei ole, OE-, OT-, VE- ja VT-merkinnöin (Oikea Etu, Oikea Taka, Vasen Etu, Vasen Taka).
Nuo renkaan sisäkylkiin tehtävät merkinnät helpottavat rengassarjan tasaista kuluttamista: Vaihtamalla etupyörät taakse ja takapyörät eteen säännöllisin väliajoin, kuluu rengassarja tasaisemmin ja kestää huomattavasti pidempään. Käytännössä monen autoilijan kohdalla tämä tarkoittaa sitä, että näin keväällä laitetaan viime kesänä edessä olleet taakse ja takana olleet eteen.
Mikäli autoon kertyy kilometrejä vuositasolla paljon, on renkaiden paikkaa syytä vaihtaa edellä ohjeistetulla tavalla jopa kesken ajokauden, käytännössä noin 8 000–10 000 kilometrin välein.
Etu- ja takarenkaiden paikanvaihtamisen edellytyksenä luonnollisesti on, että ne ovat keskenään samaa kokoa.
Väärä pyörimissuunta vaikuttaa turvallisuuteen
Jos rengas pyörii auton alla eri suuntaan kuin on suunniteltu, se ei poista altaan vettä, sohjoa tai lunta niin tehokkaasti kuin oikein päin pyöriessään, koska renkaan kuvio ei pääse toimimaan suunnitellulla tavalla.
Pintakuvioltaan epäsymmetrisissä inside-outside-renkaissa on ulkoreunassa eräänlainen jäykiste, joka tekee renkaan ohjaustuntumasta tarkemman ja kaarreajo-ominaisuuksista paremman. Jos rengas pyörii väärin päin, ei jäykiste toimi kaarreajossa suunnitellusti. Rengas on tällöin epätarkka ohjattava ja levoton ajaa.
Pyörimissuunnalla on vaikutusta myös inside-outside-renkaan veden- ja sohjonpoistoon: Oikein asennettuna se poistaa vettä sisäpuolelleen – siis auton alle. Jos taas rengas on asennettu pyörimään väärään suuntaan, veden- ja sohjonpoisto tapahtuu auton sivulle. Tästä seuraa ylimääräistä roiskuntaa, joka häiritsee muita tienkäyttäjiä.
Turvallisuussyistä myös katsastuksessa kiinnitetään huomiota renkaiden pyörimissuuntaan. Väärinpäin pyörimään asennetusta renkaasta seuraa katsastuksen arvosteluperusteiden mukaan korjauskehotus.
Virheet ovat mahdollisia – myös rengasliikkeessä
Rengasliikkeissä renkaita vaihtavat ihmiset eli virheet ovat mahdollisia. Renkaanvaihdon jälkeen onkin viisasta tarkastaa, että renkaat ovat vanteilla oikein päin ja että mahdollinen pyörimissuunta on oikein.
Lisäksi suosittelen tarkastamaan, että rengaspaineet ovat autonvalmistajan suositusten mukaiset. Läheskään aina näin ei rengasliikkeiden jäljiltä valitettavasti ole. Virheiden mahdollisuus lisääntyy sesonkiaikaan, jolloin alan liikkeissä on kova kiire ja kokematonta kausityövoimaa.
Valitettavan moni rengasliike ei myöskään merkkaa pyörien paikkoja ottaessaan niitä pois alta tai huomioi alle asennettavien renkaiden paikkamerkintöjä, ellei asiakas näitä huomaa erikseen pyytää. Tällöin rengassarja ei kulu tasaisesti ja tulee vaihtokuntoon aiemmin.
Uusimmat
-
20:06
Kemissä tehtiin historiallinen ennätys: Jari vei vedet rannasta
-
20:05
Grahn-Laasonen: Nikotiinipussien maut rajataan kahteen
-
20:00
Salkkarit-kurkistus julki! Hahmo herää toisen vierestä
-
19:57
Uutta tietoa Kanadan mysteerimöykyistä: "Ei luonnollista alkuperää"
-
19:49
Trumpin nimittämä tuore oikeusministeri Matt Gaetz vetäytyy pestistään
-
19:38
Kaukojunissa ja lennoissa pahoja myöhästymisiä, sähköttä lähes 18 000 – MTV seuraa Jari-myrskyä
-
19:30
Näin marraskuun Jari-myrskyssä surffataan – "Emme olleet ikinä nähneet vastaavaa"
-
19:26
Nyt uudesta ohjuksesta puhuu Putin: "Meillä on oikeus iskeä maihin, joiden ohjuksia Ukraina käyttää iskuissa Venäjälle"
-
19:21
IFK:lta klassikkotemppu Helsingissä – Ässille inhottava käänne
-
19:05
Tietyssä tilanteessa Arman Alizad näkee kuolemantuomion tarpeellisena: "Sellaiselle voi tuoda keskiajan takaisin"
-
19:01
"Jotkut saattavat parantua jopa oireettomiksi" – masennukseen apua stimulaatiohoidoilla?
-
18:55
Näin komeasti talvinen Jari salamoi – meteorologi ukkosvideoista: "Harvemmin näitä kohdalle osuu"
-
18:31
Niko Simola valittiin Ammattiliitto Pron uudeksi puheenjohtajaksi – Antti Rinne ei yltänyt kärkikahinoihin
-
18:19
Venäjän epäillystä mannertenvälisestä ohjushyökkäyksestä leviää vahvistamattomia videoita – näin arvioi Jarmo Lindberg
-
18:11
Uusi koulukotipaljastus: Pikkujoulut ja työhyvinvointia valtion piikkiin päällikön omissa ravintoloissa
-
18:03
Häkkänen kaapelivaurioista: Mahdollisia epäiltyjä pyritään puhuttamaan
-
18:00
Laava ylsi suositun kylpylän kynnykselle: Uusi purkaus värjäsi Reykjavikin punaiseksi
-
17:58
Pihlajakadun häiden onnistuminen on äärimmäisen epävarmaa – näin moni Salkkarit-pari on selvinnyt häistä arkeen asti
-
17:55
Hyundain tallipomo pudotti suuren tiedon Toyotan rallitiimistä?
-
17:51
Junaliikenne perjantaihin asti sekaisin Jarin takia – tuntien myöhästymisiä, vain joka kolmas kaukojuna aikataulussa
-
Lataa lisää