Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka lauantai. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot@mtv.fi.
Kysymys: Miksi auton pyörät pitää tasapainottaa? Kuinka usein tasapainotus tulisi tehdä?
Vastaus: Pyörän massan tulisi jakautua tasaisesti sen pyörintäakselin ympärille. Mikäli näin ei ole, kärsivät ajo- ja matkustusmukavuus sekä turvallisuus. Lisäksi epätasapainon aiheuttama värinä tai tärinä vaurioittaa alustan niveliä, pyöränlaakereita, iskunvaimentimia ja jousia.
Aloitetaan terminologiasta: rengas + vanne = pyörä. Tasapainotus tehdään lopulliseen kokonaisuuteen eli pyörään. Epätasapainoa aiheutuu sekä renkaasta että vanteesta. Jo rengasta vanteelle asennettaessa tulisikin pyrkiä siihen, että rengas asennetaan vanteelle niin, että vanteen ja renkaan kehän korkein kohta tulevat vastakkaisille puolille. Näin epätasapaino on lähtötilanteessa pienempi ja selvitään vähemmillä painoilla.
Lopputuloksen kannalta ihanne olisi se, että pyörän massa jakautuisi sen pyörintäakselin ympärille tasaisesti. Käytännössä näin ei kuitenkaan oikeastaan koskaan ole, joten tasapainotusta tarvitaan lähes aina. Myös venttiili ja mahdollinen rengaspainetunnistimen sensori aiheuttavat epätasapainoa.
Tasapainotuksen yhteydessä kone mittaa epätasapainon aiheuttamaa pysty- ja sivusuuntaista värähtelyä ja ilmoittaa tarvittavien painojen koot ja paikat. Painot ovat vannetyypistä riippuen vanteeseen kiinnilyötäviä tai liimattavia painoja, joiden materiaalina on useimmiten sinkki tai teräs. Aiemmin tasapainotuksessa käytettiin myös lyijypainoja, mutta niitä ei saa enää saattaa markkinoille. Uskon, että tästä huolimatta jonkun verran lyijypainojakin autojen pyörissä vielä on.
Kuinka usein tasapainotus tulisi tehdä?
Pääsääntönä voisi todeta, että pyörä on syytä tasapainottaa, kun rengas on syystä tai toisesta otettu irti vanteelta ja asennettu uudelleen tai vanteelle on asennettu uusi rengas.
Onkin tärkeää selvittää rengasliikkeestä renkaita hankittaessa, pitääkö ilmoitettu hinta sisällään myös vanteelle asennuksen, tasapainotuksen, uudet venttiilit, alle asennuksen ja kierrätysmaksut. Myös mahdolliset rengaspainetunnistimet saattavat aiheuttaa lisäkustannuksia. Pelkän tasapainotuksen hintaan vaikuttavat pyörän koko sekä vanteen materiaali ja tyyppi. Nopealla silmäyksellä tasapainotusten hintahaarukka eri liikkeissä on aika laaja eli pienellä perehtymisellä muutaman liikkeen hintatasoon voi säästää useita kymppejä.
Myös renkaan paikkauksen jälkeen se tulisi tasapainottaa – tosin usein paikkauksen yhteydessä rengas myös irrotetaan vanteelta, joka sekin itsessään riittää aiheuttamaan tasapainotustarpeen.
Tarve tasapainotukselle saattaa tulla myös muulloin, esimerkiksi vanhan painon irrottua vanteesta tai renkaan kuluttua epätasaisesti. Epätasaisen kulumisen taustalla ovat usein virheelliset pyöränkulmat, jotka on myös syytä säädättää kohdalleen.
Tyypillisesti tasapainotustarve tulee esiin ohjauksen värinänä tietyssä nopeudessa, jolloin ajo- ja matkustusmukavuus kärsivät. Mikäli tällaista on havaittavissa, kannattaa renkaat ehdottomasti tasapainottaa sillä myös renkaan kosketuspinta tiehen on suunniteltua pienempi epätasapainon vaikutuksesta.
Pitkässä juoksussa epätasapainon aiheuttama värinä tai tärinä vaurioittaa auton alustan niveliä, pyöränlaakereita, iskunvaimentimia ja jousitusta. Lisäksi se saattaa aiheuttaa myös renkaisiin epätasaista kulumaa.
Lue myös: Autoilija, onko sinulla tylsää? Nyt on täydellinen aika tehdä nämä toimenpiteet!