Ensimmäiset Euro NCAP -kolaritestitulokset julkistettiin suuren kohun saattelemana vuonna 1997. Nyt 20 vuotta täyttävä Euro NCAP on tähän päivään mennessä kolaroinut 1 800 autoa sekä julkaissut yli 630 tulosta.
Euro NCAP:n ensimmäisessä kolaritestissä oli mukana suosittuja kompaktin kokoluokan autoja. Ensimmäisten tulosten julkistus 4.2.1997 synnytti myrskyn, kun ihmisille selvisi, miten turvattomilla autoilla he ajavat. Tuohon saakka kuluttajien oli luottaminen vain autonvalmistajien väitteisiin tuotteittensa turvallisuudesta, mutta Euro NCAP -testi toi turvallisuuspuutteet kaikkien tietoisuuteen.
Euro NCAP on tyyppihyväksyntään vaadittavia testejä ankarampi. Jo vuonna 1997 etutörmäystestin nopeus oli 64 kilometriä tunnissa ja sivutörmäystestissä 50 kilometriä tunnissa. Tämän lisäksi Euro NCAP testasi erikseen jalankulkijaturvallisuuden.
Suosikkiautolle surkea tulos
Ensimmäisessä testissä Ford Fiesta ja Volkswagen Polo saavuttivat kolme tähteä neljästä. Fiat Punto, Nissan Micra, Opel Corsa ja Renault Clio jäivät kahteen tähteen, kun taas tuolloin Euroopassa erittäin suosittu Rover 100 sai vain yhden tähden. Jalankulkijaturvallisuudessa yksikään auto ei saanut yli kahta pistettä, mikä osoitti, että jalankulkijoita ei juuri autojen suunnittelussa huomioitu.
Tulosten julkistuksen jälkeen johtavat autonvalmistajat hyökkäsivät testiä vastaan väittäen, että neljän tähden tuloksen saavuttaminen on mahdotonta. Viisi kuukautta myöhemmin puheet hiljenivät, kun Volvo S40 saavutti ensimmäisenä täydet neljä tähteä.
Euro NCAP -testien saama julkisuus ohjasi autonvalmistajia panostamaan toden teolla autojen kolariturvallisuuteen. Muun muassa turvalaitteet, kuten turvatyynyt ja ajonvakautusjärjestelmät yleistyivät nopeasti myös edullisemmissa autoissa. Huonot tulokset Euro NCAP -testissä johtivat myynnin heikkenemiseen ja hyvät paransivat myyntimenestystä. Ensimmäisessä testissä flopanneen Rover 100 -mallin valmistus lopetettiin vuonna 1998 myynnin sakattua pahasti.
– Kolaritestien tuominen julkisuuteen johti siihen, että autonvalmistajat alkoivat kilpailla keskenään turvallisuudella. Sen ansiosta kehitys on ollut paljon nopeampaa kuin mitä olisi ollut mahdollista saavuttaa tyyppihyväksyntävaatimusten kautta, Suomessa Euro NCAP –testiä julkaisevan Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen sanoo.
Testi kehittyyy jatkuvasti vaativammaksi
Jotta turvallisuuskehitys jatkuisi, kehitetään testiä koko ajan vaativammaksi. Euro NCAP lisäsi 2000-luvun alussa yhden tähden kokonaisarvosanaan ja Renault Meganesta tuli vuonna 2001 ensimmäinen viiden tähden tulokseen yltänyt auto.
Pelkkä kuljettajan ja matkustajien kolariturvallisuus ei enää hyvään tulokseen riitä. Autojen pitää kyetä välttämään onnettomuuksia tehokkaasti sekä suojata heikompia tienkäyttäjiä, kuten jalankulkijoita. Ensi vuonna Euro NCAP alkaa testata järjestelmiä, jotka auttavat välttämään törmäystä pyöräilijään. Myös arvostelukriteereitä kiristetään säännöllisesti. Tämän takia vuoden 2017 tuloksia ei voida verrata esimerkiksi vuoden 2003 tuloksiin.
– Käytettyä autoa ostettaessa on kuitenkin hyödyllistä käydä katsomassa, millaisen tuloksen harkintalistalla olevat autot ovat aikanaan saaneet ja mitä mahdollisia puutteita niissä on, Tolvanen toteaa. Tulokset löytyvät muun muassa Autoliiton internetsivuilta.
Nykyisin 90 prosenttia Euroopassa myynnissä olevista autoista on Euro NCAP -testattu.
ETSC:n viime vuonna julkaiseman raportin mukaan testiohjelman ansiosta on säästynyt yli 78 000 ihmishenkeä.
Lähde: Autoliitto
***
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.