Kuluttajariitalautakunta on ottanut kantaa tapaukseen, jossa lippukauppa ja asiakas ajautuivat erimielisyyksiin yhteensä 9 euron palvelumaksuista. Maksu liittyi peruuntuneeseen balettiesitykseen.
Kuluttajariitalautakunnalta kysyttiin mielipidettä, kun asiakas ja verkossa toimiva lippukauppa ajautuivat erimielisyyksiin. Asiakas oli ostanut liput balettiesitykseen maaliskuulle 2020 ja maksanut niistä yhteensä 149 euroa. Tapahtuma kuitenkin peruuntui ja sitten alkoi kina.
Asiakas olisi halunnut, että lippujen hinnan lisäksi hänelle olisi hyvitetty myös lippujen välittäjän perimät käsittelymaksut, 4,5 euroa per henkilö eli yhteensä yhdeksän euroa.
Asiakkaan mukaan lippujen välittäjällä ei ole oikeutta mihinkään korvaukseen tai palkkioon, kun tarjottua hyödykettä, siis sitä balettiesitystä, ei ole toimitettu. Asiakas piti myös myyjän ehtoja kohtuuttomina, koska ne oli asetettu yksipuolisesti, eikä asiakkaalla ollut mahdollisuutta valita muuta välittäjää.
Lippumyyjä oli eri mieltä maksun palautuksesta. Sen käyttäjäsopimuksessa todettiin, että peruutuksista vastaa tapahtuman järjestäjä, ei lippujen välittäjä, ja että sellaisissa tapauksissa välittäjä pitää itsellään palvelupalkkion tai käsittelymaksun. Lisäksi kuluttajille toimitetuissa lipuissa on lippumyyjän mukaan maininta: ”Peruuntumistilanteessa käsittelymaksu 4,50 e”.
Kuluttajariitalautakuntaa ei myyjän perustelu lämmittänyt. Lautakunnan mukaan käyttäjäehdoissa ei ollut mainintaa euromääräisestä peruutuksen käsittelymaksusta. Lisäksi lautakunta katsoi, ettei lippuihin merkitty euromääräinen hinta ollut riittävä ratkaisu, koska asiakas sai liput vasta sopimuksen tekemisen jälkeen.
Lautakunnan mukaan liput oli ostettu etämyynnistä, eikä myyjä ollut kertonut käsittelymaksujen perimisestä etämyyntisäännösten edellyttämällä tavalla. Lautakunta totesi, että kuluttajalla on oikeus saada maksamansa hinta kokonaisuudessaan takaisin, jos sovittua palvelua ei ole tarjottu. Jos tapahtumanjärjestäjä käyttää lippujen myynnissä ja palautuksessa erillistä välittäjää, tulee tapahtumanjärjestäjän vastata aiheutuvista kustannuksista.
Kuluttajariitalautakunta päätti yksimielisesti suosittaa, että lippujen välittäjä hyvittää asiakkaalle kiistan kohteena olleet 9 euroa.