Kuluttajansuojalain uudistuksen myötä Kuluttajariitalautakunta on saanut runsaasti uudenlaisia tapauksia ratkaistavaksi. Kuluttajille ja yrityksille erityisen paljon päänvaivaa ovat aiheuttaneet erityisesti koti- ja etämyynti.
Kotimyynnillä tarkoitetaan kaupantekotapaa, jossa kaupasta sovitaan muualla kuin myyjän toimitiloissa. Kyseessä voi olla asiakkaan kotona tai esimerkiksi messutapahtumassa tehty kauppa.
Kuluttajariitalautakunta antoi helmikuussa 2017 ratkaisunsa tapauksessa, joka koski käytetyn Subaru Forester -henkilöauton myyntiä. Asiakas oli halunnut perua kaupan noin kuukauden jälkeen, koska ajoneuvossa oli ollut sekä vikoja että maalipintavaurioita, joita hän ei ollut kaupantekohetkellä huomannut.
Osapuolet olivat kuitenkin erimielisiä siitä, missä kauppa tehtiin. Auton myyneen yrityksen mukaan kauppa tehtiin katsastusketjun toimipisteessä, ostajan mukaan tämän kotona. Todisteita kummankaan väitteen puolesta ei ollut, mutta lautakunnan ratkaisun kannalta sillä ei ollut merkitystä. Kauppaa ei tehty yrityksen myyntipisteessä, joten sitä käsiteltiin kotimyyntinä.
2:21
Lautakunta suositti myyjää palauttamaan kauppahinnan korkojen kera, vaikka tavanomainen 14 vuorokauden palautusaika oli päättynyt. Suositukseen päädyttiin sen vuoksi, ettei asiakkaalla ollut tietoa peruutusehdoista kaupantekohetkellä.
Lautakunnan ratkaisun mukaan peruutusehdot ja -ohjeet on annettava asiakkaalle suoraan. Ei riitä, että ne ovat nähtävissä yrityksen verkkosivuilla.
Ostajalle palautettavasta summasta suositettiin vähennettävän 2 150 euroa, koska autolla oli ajettu vielä kaupan perumisen jälkeen. Myyjää suositeltiin maksamaan noin puolet autoon tehdyistä korjauksista.
Koti- ja etämyynnissä ostaja saa perua kaupan 14 vuorokauden kuluessa, mutta hän joutuu tällöin maksamaan itse tuotteen palauttamisesta aiheutuvat kulut. Mikäli peruutusehtoja ei ole kerrottu asianmukaisesti, on kuluttajalla oikeus perua kauppa vuoden kuluessa ja tuotteen palauttamisesta aiheutuvat kustannukset lankeavat myyjälle. Ostaja ei tarvitse erityistä syytä kaupan perumiseen.
Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran toukokuussa 2017.