BMW:n M-divisioona on tehnyt perinteisesti keskikokoluokan M3:sta vakiomallia kireämmän version. Nyt coupe-versio M4 GTS jatkaa tätä perinnettä tyylillä.
Ainakin BMW-harrastajille ovat tuttuja mallit M3 GT, M3 CSL, M3 GTS ja M3 CRT. Nämä ovat olleet kulloisenkin ajan M3:n rajuimmat versiot, jotka ovat erottuneet vakiomallistosta sekä ulkoisesti että sisäisesti. Myöskään uusi M4 GTS ei sekoitu vakiomallin kanssa.
BMW M4 GTS omaa piirteitä moottoriurheilusta. Ulkoa auto pullistelee uusilla spoilereilla sekä edessä että takana. Konepelti, katto sekä spoilerit ovat hiilikuitua. Sisätiloista löytyvät uudet kuppipenkit, turvakaaret sekä pieni palosammutin. Penkeissä pysyy paikallaan kunnollisten kuusipistevöiden ansiosta. Auto on myös keventynyt ja omapainoa GTS:llä on 1510 kiloa.
Ulkoisten muutosten lisäksi myös tekniikkaa on päivitetty suorituskyky edellä. Vaihteistona toimii tuttu 7-vaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto. Kokonaisteho on noussut lähes 70 hevosvoimalla ja se asettuu nyt lukemaan 500 hevosvoimaa. Vääntö on noussut tasan 600 newtonmetriin. Tehonlisäys on saavutettu suihkuttamalla imusarjaan vettä, joka laskee imuilman lämpötilaa ja moottorista saadaan enemmän tehoa ja vääntöä. Painoa on leikattu tälläkin osastolla käyttämällä erittäin kevyttä titaanista valmistettua pakoputkistoa.
Suorituskyky on luonnollisesti parantunut. Satasen nopeus saavutetaan 3,8 sekunnissa ja huippunopeus on rajoitettu lukemaan 305 km/h. Legendaarinen Nürburgringin rata autolla on kierretty valmistajan ilmoittaman mukaan ajassa 7 minuuttia ja 28 sekuntia.
BMW M4 GTS:n valmistumäärä on rajattu 700 kappaleeseen. Mikäli tämän haluaa talliinsa, kannattaa toimia nopeasti.
Galleria
Kuvat: BMW AG