Kiinan F1-osakilpailun alun mielenkiinto on renkaissa. Mercedes pääsi yllättämään Ferrarin aika-ajossa ja sillä voi olla ase voittoon.
Nico Rosberg ajoi aika-ajon toisessa osiossa pehmeällä rengassarjalla, kun kaikki muut ajoivat superpehmeällä. Kärkikymmenikön pitää startata kisaan sillä setillä, jolla he ajoivat toisen osion parhaan ajan.
MAINOS
Kiinan GP MTV Totalilla
Sunnuntai: Kiinan GP klo 8.55. Ennakkotunnelmat klo 07.30
Kaikki F1-ajojaksot suorana MTV Maxilla ja Katsomossa!
Perjantain harjoitusten perusteella superpehmeän ja pehmeän renkaan ero pitkissä vedoissa ei ole kovin suuri, mutta pehmeä kestää Kiinan rajulla radalla pidempään. Paalulta starttaavalla Rosbergilla on mahdollisuus rakentaa voitto pehmeiden renkaiden varaan.
– Sehän on se kysymys, että kauanko Nicon renkaat kestävät enemmän. Jos saa vaikka 4-5 kierrosta enemmän, niin se auttaa jo paljon, koska hän voi ajaa kärjessä karkuun ja porukka jää, eikä hän tule niin heräksti liikenteen keskelle. Hänellä on vähän mahdollisuuksia ajaa kärjessä karkuun, MTV Sportin asiantuntija Ossi Oikarinen sanoo.
– Varikkopysähdysten ja taktiikan tekeminen on noilla renkailla paljon helpompaa. Se oli siinä mielessä hyvä ja fiksu veto, ja erilainen. Ei ehkä voi sanoa, että uhkarohkea, mutta positiivisesti erilainen valinta.
Kimi Räikkönen valitti perjantain harjoitusten jälkeen, että autossa ei tuntunut toimivan kuin superpehmeät renkaat. Mercedes pääsikin ehkä yllättämään Ferrarin taktisessa pelissä.
– Ferrarilla mentiin perinteisen kaavan mukaan, että ajetaan pehmeimmällä ja se on siinä. Tämä oli Mersulta hyvää ajattelua, kun he näkivät että auton vauhti riittää noinkin Q3:een. Se voi antaa taktisen edun kisassa, ja totta kai he käyttivät sen hyväksi.
– Sitä ei voit tietää, viekö valinta voittoon asti. Syy on siinä, että keli voi olla mitä tahansa ja ratakin paranee kisan aikana, Oikarinen sanoi.
Asiassa on toinenkin puoli.
– Se voi myös aiheuttaa sen, että Rosberg saa pikkuisen huonomman startin, koska superpehmeässä renkaassa on pikkuisen parempi pito. Eli toisaalta se voi olla huonokin juttu, Oikarinen pyörittelee Mersun vetoa.
Ferrarin taktikointia oli se, että Sebastian Vettel ajoi kolmannessa osiossa vain yhden nopean kierroksen ja säästi renkaita kisaan. Vettel lähtee neljännestä ruudusta.
Räikkösen päästävä nopeasti Rosbergin kimppuun
Räikkönen starttaa kisaan kolmosruudusta. Hänen olisi päästävä nopeasti ohi kakkosruudusta lähtevästä Daniel Ricciardosta. Oikarinen näkee, että Räikkönen voi taistella voitosta.
– On tietysti, mutta se vaatii pientä epäonnea Rosbergille. Toisaalta Ferrarin vauhti on ollut ihan hyvää koko viikonlopun ja ilman aika-ajon virhettä Kimi olisi ollut Ricciardon edellä ja päässyt paremmin haastamaan. Toivottavasti Kimi tulee nopeasti Ricciardon ohi ja pääsee Rosbergin kimppuun, Oikarinen povaa.
Räikkösen voittotaistelun kannalta oleellista on kisan lähtö; ensimmäiset mutkat ratkaisevat paljon.
– Kiinassa ensimmäinen mutka on niin pitkä, siinä on pari ajolinjaa ja sitten heti pari tiukkaa vasempaan. Se on aika haastava paikka ja sen jälkeen nähdään, missä mennään ja onko Kimillä mahdollisuuksia voittoon vai ei.