Bottaksen haamulähdöstä syntynyt kohu muutti F1-sääntöä

F1 itävalta lähtö 2017
Julkaistu 06.02.2018 06:00
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Valtteri Bottaksen viime kesän Itävallan GP:ssä tekemän aavistuslähdön kaltainen startti ei ole enää alkavalla F1-kaudella mahdollinen. Kansainvälinen autoliitto FIA on tapauksen takia tarkentanut varaslähtöjä koskevaa sääntöään.

Bottas ponkaisi heinäkuun Itävallan kisassa paalupaikalta liikkeelle tavalla, joka sai eturivistä suomalaisen rinnalta startanneen Ferrarin Sebastian Vettelin esittämään syytöksiä varaslähdöstä. Mercedes-kuskin todettiin reagoineen viimeisen lähtövalon sammumiseen normaalilla 0,2 sekunnin reaktioajalla, mikä ei Vettelin mukaan voinut pitää paikkaansa.

Lähdössä näkee kuitenkin selvästi, että Bottas säntäsi matkaan huomattavasti muita kärkiautoja terävämmin. Hidastuksesta näkee, että hänen pyöränsä liikahtivat jo hieman ennen valon sammumista.

Formula ykkösten varaslähtöjä mitataan radan pintaan ja autoihin kiinnitettyjen anturien välisellä signaalilla. C Moren teknisen asiantuntijan Ossi Oikarisen mukaan järjestelmän herkkyyteen oli jätetty pieni marginaali, jota Bottas pystyi käyttämään hyväkseen.

– Tällä pyritään siihen, että auton liikkuminen kielletään ennen valon vaihtumista. Sääntöä vain tarkennettiin, jotta siinä on vähemmän tulkinnan varaa, Oikarinen taustoittaa.

– Bottaksen autohan liikkui ennen kuin valo sammui, muttei kuitenkaan niin paljon, että sensori olisi lähtenyt pois paikoiltaan, hän jatkaa.

Aiemmin lähtöruudussa on siis voinut ryömittää autoa hiljalleen eteenpäin. Uusitussa säännössä tämä on kielletty.

Toinen ongelma, johon FIA kausien välissä puuttui, koskee erityisesti Vettelille ominaista lähtötapaa. Viime kevään Kiinan GP:ssä Ferrari-kuski asetti autonsa osittain lähtöruudun ulkopuolelle saadakseen parhaan mahdollisen pidon kostealla radalla. Tuossa kisassa hän onnistui pitämään Bottaksen takanaan ykkösmutkaan tultaessa.

Talleja on kielletty kuivaamasta ilmanpuhaltimilla lähtöruutuja sateen jälkeen tapahtuvaan starttiin, joten kuskit ovat pyrkineet hakemaan parempaa pitoa sijoittumissääntöä venyttämällä. Jatkossa FIA kieltää sensorilukemiinsa perustuen sellaiset sijoittumiset, joissa anturit eivät ole pystyneet lukemaan auton mahdollista liikettä ennen starttivalon sammumista.

Tuoreimmat aiheesta

F1