Bottaksen tiimistä tullut hampaaton tiikeri – ”Mikä ajaa tallin tuollaiseen?”

Romain Grosjean, Felipe Massa, 2016
imago/Crash Media Group/ All Over Press
Julkaistu 04.04.2016 12:41

MTV SPORT

MTV Sportin tekninen asiantuntija Ossi Oikarinen on ymmällään siitä, miksi Valtteri Bottaksen edustaman Williams-tallin taktiset valinnat ovat niin konservatiivisia, vaikka auton kilpailukyky ei tällä hetkellä riitä lyömään viime vuonna taakse jääneitä kilpailijoita.

Williamsille jäi F1-kauden toisesta osakilpailusta käteen Felipe Massan kahdeksas ja Valtteri Bottaksen yhdeksäs sija. Brittitalli valitsi ainoana kahden pysähdyksen taktiikan ja päätti ajaa valtaosan kisasta viikonlopun kovimmalla rengasseoksella, mediumrenkailla.

Ensimmäisessä mutkassa Lewis Hamiltonin kanssa kolaroineen Bottaksen alle vaihdettiin viimeisellä stopilla pehmeät renkaat, mutta kisa oli sitä ennen jo pelattu. Se oli Williamsin ainoa reagointi kisatapahtumiin. Samalla esimerkiksi tulokastalli Haas otti Romain Grosjeanin kolmesti varikolle ja tykitti viidenneksi kolmella superpehmeällä ja yhdellä pehmeällä setillä.

– Minulla pisti Williamsin touhussa silmään se, että he olivat jo ennalta päättäneet, millainen aika-ajo tulee ja miten ajetaan kisassa. He eivät reagoineet oikeastaan mihinkään, vaan menivät vain sen mukaan, mitä oli päätetty, Oikarinen hämmästelee.

– Williams ei kuitenkaan ole sellaisessa asemassa, etteivät he joutuisi taistelemaan pisteistä. On eri asia, jos Mersu tekee tällaisia päätöksiä, koska he ovat kuitenkin selkeästi keulilla.

Bottaksen kisan jälkeisistä kommenteista kävi ilmi, että myös hänelle oli suunniteltu Massan tavoin kahden mediumrengassarjan taktiikkaa. Williamsin suorituskyvystä vastaava johtaja Rob Smedley puolestaan ihmetteli kisan jälkeen, miksi Massan vauhti ei riittänyt toisella stintillä haastamaan Red Bulleja, Toro Rossoa tai Haasin Grosjeania.

Oikarinen arvioi, että Williamsilla on viimeisen kahden kauden aikana saattanut tulla liian hyvä olo puseroon. Talli saapuu edelleen kisoihin nappaamaan kolmanneksi nopeimman tiimin pistepottia, vaikka todellisuudessa se on menettänyt kärkitalleista eniten asemiaan taistelussa keskikastia vastaan.

Mistä lähtien yhdeksänkertainen valmistajien maailmanmestari on sitten tyytynyt tällaisiin suorituksiin? Menneisyydessä Williams on opittu tuntemaan huomattavasti kovempana kilpailijana ja nytkin insinööriosaamista riittää, mutta touhusta puuttuu tällä hetkellä rutkasti munaa.

– Mikä ajaa tallin tuollaiseen? Se on erittäin hyvä kysymys, Oikarinen sanoo.

– Toki täytyy muistaa, että nykyisillä säännöillä täytyy tehdä rengasvalinnat 14 viikkoa etukäteen. Silloin on ajateltu asiat ehkä eri tavalla ja sitten ensimmäisissä testeissä onkin huomattu, että tuli tehtyä väärä valinta.

– Niinhän Ferrarikin oli ottanut enemmän mediumrenkaita viikonloppuun, mutta he reagoivat tilanteeseen ja olivat valmistautuneet kisaan vähän eri tavalla. Tuntuu siltä, että Williamsin uhkapeli menee aina sille konservatiiviselle puolelle eikä se tuolla auton kilpailukyvyllä tuota nyt tulosta, Oikarinen jatkaa.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Tuoreimmat aiheesta

F1