Vaikka Mercedeksen tekemä tallimääräys Lewis Hamiltonin päästämisestä Valtteri Bottaksen edelle herätti kohua Venäjän F1-kisassa, Kansainvälisen autoliiton puheenjohtaja Jean Todt näkee avoimessa toimintamallissa selvän eron aiempaan.
Bottas päästi Hamiltonin edelleen Sotshin kisassa, jotta tämä pystyi kasvattamaan MM-johtonsa Ferrarin Sebastian Vetteliin jo 50 pisteeseen.
Tapaus herätti rankkaa arvostelua Mercedestä kohtaan, mutta FIA:n puheenjohtaja Jean Todtin mukaan on hyväksi lajille, jos asiat hoidetaan päivänvalossa eikä niitä verhota keksittyihin ratatapahtumiin.
– Jos päätöksiä tehdään, on oikein kertoa siitä ulospäin, koska elämässä asiat täytyy sanoa niin kuin ne ovat, Todt perustelee Motorsport.comille.
Barrichellon teko nöyryytti Ferraria
Todt toimi Ferrarin tallipäällikkönä, kun Michael Schumacher ja Rubens Barrichello aiheuttivat ajojärjestelyillään raivoa vuosien 2002 ja 2003 Itävallan kisoissa. Tämän jälkeen tallimääräykset kiellettiin säännöissä pitkäksi aikaa, mikä vei sisäiset päätökset vain näkymättömiin pinnan alle.
– Olen aina halunnut kertoa totuuden enkä pelkästään Barrichellon kysymyksessä, Todt kommentoi.
Barrichello teki Itävallassa 2002 Ferrarille karhunpalveluksen, kun hän suostui useiden pyyntöjen jälkeen päästämään Schumacherin ohi vasta maalisuoralla. Tämä sai päätöksen näyttämään suunniteltua räikeämmältä.
– Voin sanoa, että Bottas toimi korrektimmin kuin Barrichello teki aikanaan, Todt jatkaa.
Vatasen tapaus muistissa
Ferrarin sotkut eivät suinkaan ole ainoa tapaus, jossa Todt on joutunut myrskynsilmään tallimääräysten takia. Vuoden 1989 Dakar-rallissa ranskalaispomo joutui ratkaisemaan Peugeot’n voittotaistelun heittämällä lanttia, koska Ari Vatanen ja Jacky Ickx uhkasivat kisaa dominoituaan tuhota hurjassa kamppailussa tiimin hamuaman kaksoisvoiton.
Kolikko putosi Vataselle suosiollisesti, ja Peugeot’n päätös kääntyi suomalaiskuskin eduksi.
– Sain kärsiä siitä päätöksestä, mutta tärkein asia on kertoa totuus, sillä totuus aina palkitsee elämässä, Todt kertoo.