Ruotsalaismiehen erikoisen autoprojektin sydän on toisen maailmansodan aikaisen brittitankin moottori. Se yhdistettiin Kaliforniasta haettuun poliisikruiseriin.
Ruotsalainen Daniel Werner teki sen, mitä kuka tahansa panssarivaunun moottorin sekä poliisiauton omistaja tekisi: yhdisti ne.
Kaikki sai alkunsa siitä, kun Werner etsi sopivaa moottoria ainutlaatuista, mutta tuolloin vielä muotoaan hakenutta projektiaan varten.
Hänellä oli alun perin kiikarissaan toisen maailmansodan aikaisissa Spitfire-hävittäjissä käytetty 27-litrainen ja 12-sylinterinen Merlin, mutta pidettyään sitä lopulta liian kalliina, tyytyi hän vastaavaan kokoiseen, mutta hieman tehottomampaan ja ilman mekaanista ahdinta olevaan Meteoriin, joka löytyi itse asiassa Suomesta.
Lue myös: Pähkähullu suomalaisratkaisu takaa viileän auton jopa mörköhelteillä – varo vilustumista!
Samaista Rolls-Roycen valmistamaa moottoria käytettiin toisessa maailmansodassa brittiläisten Comet- ja Cromwell-panssarivaunujen voimanlähteenä. Comet-vaunuja on ollut myös Suomessa koulutuskäytössä.
Werner ei kuitenkaan etsinyt moottorin isännäksi vanhaa tankkia, vaan passelia henkilöautoa. Hän haaveili vanhasta Rolls-Roycesta, mutta kustannussyistä oli jälleen tyydyttävä johonkin vähän vaatimattomampaan.
Lopulta hänen haaviinsa osui jenkkipoliisin tavanomaistakin tavanomaisempi työkalu, vuosimallin 2006 Ford Crown Victoria Police Interceptor, joka haettiin Kaliforniasta asti.
Erikoisesta yhdistelmästä syntyi The Meteor Interceptor -projekti, jonka etenemistä voi seurata sille perustetulla Facebook-sivulla tai Instagramissa.
Jos julkaisu ei näy, katso se täältä.
Wernerin tavoitteena on repiä koneesta jumalattomat 2 500 hevosvoimaa. Lopputulos tuskin tarjoaa kummoista ajonautintoa, mutta ainakaan toista samanlaista luomusta ei tule aivan heti vastaan. Hänen laskelmiensa mukaan auton huippunopeus voisi yltää yli 320 kilometriin tunnissa.
Katso alta video moottorin käynnistyksestä Meteor Interceptorin YouTube-kanavalta.
Artikkelin pääkuvana olevan otoksen on ottanut Kometfoton Patrik Karlsson.
Lähteet: The Meteor Interceptor, Road & Track, The Drive
Artikkelia muokattu 3.7. klo 16.05: Korjattu moottorin yksityiskohtia ja lisätty tieto Comet-vaunuista Suomessa.