Viiden tonnin sähköauton korjaus olisi maksanut jopa 30 000 euroa – tuusulalaisliike esitti yllättävän vaatimuksen

0:40img
KATSO MYÖS: Poliisikin kiinnostui "lentävän" Teslan tapauksesta. Pieleen mennyt stuntti romutti arvokkaan vuokra-auton Los Angelesissa.
Julkaistu 31.03.2022 11:26

Ville Järveläinen

Edullisen sähköauton hankkinut kuluttaja vaati kaupan purkamista, mihin hänellä oli kuluttajariitalautakunnan ratkaisun mukaan myös oikeus. 

Kuluttaja oli ostanut Tuusulassa sijaitsevasta vaihtoautoliikkeestä 150 000 kilometriä ajetun Citroen C-Zero-sähköauton helmikuussa 2021 ja maksanut siitä 5 250 euroa. Auto oli otettu käyttöön vuonna 2011.

Kesäkuussa, vain 3 000 kilometrin ajon jälkeen, ostaja havaitsi, ettei auto enää lataudu sen mukana tulleella latausjohdolla. Myyjäliike oli ensin halukas sopimaan asian, ja kuluttaja toimitti auton myyjälle.

Maahantuojan valtuuttaman huoltoliikkeen heinäkuussa tekemän tarkastuksen mukaan autossa olevan vian korjaaminen maksaisi arviolta 30 000 euroa. Kertaalleen vuonna 2017 vaihdettu invertterin sulake oli palanut uudelleen, ja huoltoliike suositti ohjeistuksiin vedoten, että niin invertteri kuin konvertterikin vaihdettaisiin.

Lue myös: Lempääläisliikkeestä ostettu edullinen öky-Audi ei ollutkaan unelmien diili – auton historiasta paljastui huolestuttava tieto

Myyjäliike kiisti, että vika olisi ollut autossa luovutushetkellä ja epäili sulakkeen rikkoutuneen auton lataamisen aikana. Myyjä piti erikoisena, ettei pelkkää sulaketta voitu vaihtaa uudelleen, vaikka niin oli tehty aiemminkin. Tuusulalaisliike myös vaati ostajalta korvausta auton säilyttämisestä pihallaan.

Huoltoliikkeen lautakunnalle toimittaman selvityksen mukaan sulakkeen toistuvan palamisen syynä oli todennäköisesti konvertterin sisäinen vika. Myös invertterin vika oli huollon mukaan mahdollinen.

Huoltoliikkeen kuluttajariitalautakunnalle toimittaman korjauslaskelman mukaan pelkän konvertterin uusiminen olisi maksanut 19 700 euroa.

shutterstock citroen c-zero

Kompakti Citroen C-Zero esiteltiin vuonna 2010.

Näin tapaus ratkaistiin

Lautakunta piti näytettynä, että auto oli vikaantunut latausjärjestelmä osalta, mistä oli aiheutunut kallis korjaustarve. Sen tietoon ei kuitenkaan ollut tullut mitään, mikä olisi antanut olettaa, että rikkoutuminen olisi aiheutunut tapaturmaisesti tai ostajan menettelyn seurauksena.

Kuluttaja vaati kaupan purkamista, koska korjauskustannukset olisivat olleet kohtuuttomat auton arvoon nähden. Myös lautakunta katsoi, että kuluttajalla on oikeus purkaa kauppa, sillä vikaa ei myöskään oltu korjattu kuluttajansuojalain mukaisessa kohtuulliseksi katsotussa ajassa.

Lautakunta toteaa helmikuussa annetussa ratkaisussaan suosittelevansa auton kauppahinnan palauttamista vähennettynä siitä saadulla käyttöhyödyllä, joka lautakunnan vakiintuneen käytännön mukaan on 0,10 euroa kilometriltä.

Kuluttajariitalautakunta suositti kaupan purkamista ja 4 470 euron palauttamista ostajalle.

Lue myös: Mies luuli tehneensä hyvät kaupat ostettuaan suurlähetystön luksusauton 17 000 eurolla – kuluttajariitalautakunta sai pähkinän purtavakseen

Lähde: Kuluttajariitalautakunta

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot