Tämä asuntoautokauppa olisi saanut jäädä tekemättä, jos kuluttajalta kysytään.
Kuluttaja oli ostanut helmikuussa 2021 parhaat päivänsä nähneen Fiat-merkkisen asuntoauton. Vuonna 1989 käyttöönotetun Fiatin mittarissa oli kaupantekohetkellä noin 225 000 kilometriä, ja kaupat tehtiin 4 200 euron hintaan.
Ostaja havaitsi autossa kaupanteon jälkeen kosteusvaurion ja halusi peruuttaa kaupan. Myyjä tuli hinnassa vastaan 1 400 euroa, minkä jälkeen kauppakirjaan lisättiin maininta, että auto on myyty kunnostettavaksi kosteusvaurion takia.
Kuluttajan ryhdyttyä käymään autoa tarkemmin läpi, paljastui, että kosteusvauriot olivat suuremmat kuin mitä hän oli alun perin havainnut. Autosta löytyi myös mikrobikasvustoa. Hän piti ajoneuvoa käyttökelvottomana ja vaati kaupan purkamista tai 3 000 euron hinnanalennusta.
Lue myös: Kesäreissu 11-metrisen jenkkimotorhomen ratissa ylitti odotukset: "En muista milloinkaan liikkuneeni autolla, joka olisi kiinnostanut ihmisiä niin paljon"
Myyjä kiisti kuluttajan vaatimukset, ja tapaus päätyi kuluttajariitalautakunnan pöydälle.
Lautakunnan mukaan asiassa oli riidatonta, että ajoneuvo oli myyty ostajalle kosteusvaurioituneena korjattavaksi. Se katsoi saamiensa selvitysten perusteella, että auton korjauskulut ja -tarve eivät ole olleet epätavalliset suuret tai odottamattomat, eikä kaupan kohde ole ollut huonommassa kunnossa kuin kuluttaja on voinut hinta ja muut seikat huomioiden odottaa.
Kuluttajariitalautakunta ei suosittanut asiassa hyvitystä.
2:45
Lue myös: Viiden tonnin sähköauton korjaus olisi maksanut jopa 30 000 euroa – tuusulalaisliike esitti yllättävän vaatimuksen
Lähde: Kuluttajariitalautakunta