Olisiko auton kallis moottoriremppa mennyt takuuseen, jos omistaja ei olisi lähtenyt ratkomaan asiaa omin päin? Sitä emme saa kenties koskaan tietää
Uudehkon Nissanin omistaja joutui hintavan moottoriremontin maksajaksi. Kuluttajariitalautakunnan helmikuisesta päätöksestä uutisoi ensimmäisenä Iltalehti.
Vuonna 2015 uutena ostettuun Nissan Qashqai -malliseen henkilöautoon iski hieman ennen kolmen vuoden tai 100 000 kilometrin takuun päättymistä moottorivika. Jakoketju oli pompannut paikoiltaan ja aiheuttanut moottorivaurion.
Autoliikkeellä ja kuluttajalla oli erimielisyyttä siitä, oliko kyseessä myyjän ja maahantuojan vastuulla oleva virhe, ja mikä on niiden osuus korjauskustannuksista.
Kuluttajariitalautakunnan MTV Uutisille toimittaman päätöksen mukaan kuluttaja vaati 2 135 euron korjauskustannuksia hyvitettäviksi, koska jakoketjun tuli hänen mukaansa kestää 300 000 kilometriä, kuten huoltokirjassa oli mainittu.
Näin myyjä ja maahantuoja vastasivat
Kävi kuitenkin ilmi, että auton omistaja ei ollut kertonut autoon iskeneestä viasta myyjälle eikä maahantuojalle, vaan korjauttanut vian kolmannen osapuolen huoltoliikkeessä omin päin. Näin ollen kuluttaja ei ollut edes tarjonnut myyjäosapuolelle mahdollisuutta mahdollisen virheen tutkimiseen ja korjaamiseen.
Myyjän mukaan autoa ei oltu huollettu asianmukaisesti. Ensimmäinen määräaikaishuolto oli tehty 5 000 kilometriä liian myöhään ja seuraavakin 2 000 kilometriä myöhemmin kuin huolto-ohjelma edellytti.
Autoa ei myöskään oltu viety sille määrättyjen korjauskampanjoiden vuoksi korjattavaksi, ja viimeisimmässä huollossa autolle ei oltu tehty mitään muita toimenpiteitä kuin vaihdettu öljyt.
Näin kuluttajariitalautakunta ratkaisi
Kuluttajariitalautakunnan mukaan sillä ei ollut tarjottujen selvitysten perusteella varmuutta vaurioin aiheuttajasta. Se piti kuitenkin todennäköisenä sitä, että vaurio olisi seurausta huoltojen laiminlyönnistä ja mahdollisesti myös niiden puutteellisesta suorittamisesta.
Lautakunta katsoi yksimielisesti, ettei kaupan kohteessa ole osoitettu olevan sellaista virhettä, mikä oikeuttaisi kuluttajan saamaan hyvitystä.
Lähde: Kuluttajariitalautakunta
Uusimmat
-
00:14
Pentagon paljasti uutta tietoa Venäjän ohjuksesta – Putin: "Ei keinoja torjua"
-
23:24
DR: Merikaapelien hajottamisesta epäillyn laivan ankkuri näyttää vaurioituneen
-
22:48
Kehonrakennuslegendan uhrauksilla raju hinta – Ronnie Coleman, 60, julisti, mitä tulee tapahtumaan
-
22:09
Suomen ja Saksan välisen merikaapelin korjaamisesta uutta tietoa
-
21:50
Ville Peltonen käski HIFK:n ”peilin eteen” – näin Liigan kärkijoukkue reagoi
-
21:48
Junaliikenne meni Jarista täysin sekaisin – tällainen tunnelma oli Helsingissä
-
21:39
Vaara ohi Rovaniemellä – rakennus paloi lähellä rautatieasemaa
-
21:38
Sylvester Stallonelta tuju väite Mike Tysonin ja Jake Paulin ottelusta
-
21:30
Kaukojunissa ja lennoissa pahoja myöhästymisiä, sähköttä yli 16 000 – MTV seuraa Jari-myrskyä
-
21:27
Susijengille kuonoon Espoossa – "En usko, että kukaan heittää tahallaan ohi"
-
21:18
Lumelle voi sanoa pian heipat – ennusteessa vihiä jouluviikosta
-
21:15
Laulaja Jippu muistelee omaa TTK-taivaltaan – yksi asia nousi erityisen suureksi haasteeksi
-
21:05
Diandralle kutsu Linnan juhliin: "Suunnaton ilo ja kunnia"
-
21:00
Venäjä halusi välttää ydinsodan mahdollisuuden: Varoitti Yhdysvaltoja kokeellisesta ohjushyökkäyksestä Ukrainaan
-
20:53
Perttu Hyvärinen syrjään: "Huonompia uutisia"
-
20:42
HIFK:n maalissa pelottava käänne – huimavireinen Iiro Pakarinen koki kovia
-
20:41
Jari kaatoi useita kymmeniä puita hautausmaalla – kaksi erikoisen onnekasta sattumaa
-
20:29
Autoilija, älä erehdy pitämään tätä pelkkänä kosmeettisena haittana – korjaa nopeasti
-
20:18
Leo Komarovin hermot kireällä Nordiksella – yksi kyseenalainen ele oli liikaa
-
20:10
Jari-myrskystä useiden miljoonien lasku sähköyhtiöille
-
Lataa lisää