Sähköautojen kotilataustuotteissa räikeitä puutteita: "Vaatimus on ehdoton" – huomioi nämä neljä asiaa

Jo reilu kolmasosa Suomessa myydyistä uusista ja käytettyinä maahantuoduista henkilöautoista on joko täyssähköautoja tai ladattavia hybridejä. Kiihtyvä sähköistyminen alkaa näkyä myös lataustuotteissa, mutta ei pelkästään positiivisesti.

Suomen liikenne sähköistyy kovaa vauhtia, mikä näkyy myös lataustuotemarkkinoille. Myyntiin saapuu jatkuvasti uusia latausasemia ja -johtoja, mikä pakottaa myös kuluttajan olemaan tarkkana.

Sähkötekniikan ja energiatehokkuuden edistämiskeskus STEK ry huomauttaa tiedotteessaan, että määräystenvastainen latausjohto tai -asema voi aiheuttaa tulipalon tai sähköiskun.

Sähköinsinöörit – SIL ry sanoo teettäneensä verkosta ostamille lataustuotteille tuotestandardien mukaisia osatestejä pistokoeluontoisesti. Testien tekijänä toimi testaus-, tarkastus- ja sertifiointiyritys SGS Fimko.

Testejä varten tilattiin suomalaisista verkkokaupoista yksi kiinteästi asennettava latausasema ja yksi tavalliseen pistorasiaan kytkettävä latausjohto. Ulkomailta tilattiin yksi tavalliseen pistorasiaan kytkettävä latausjohto.

– Valinnat tehtiin riskiperusteisesti, eli käytännössä tuotteen hinnan ja yleisen olemuksen perusteella, Sähköinsinöörien puheenjohtaja Vesa Linja-aho kertoo STEK ry:n tiedotteessa.

Kaikista puuttui tasasähkövikavirran tunnistin

Molemmista tavalliseen pistorasiaan tarkoitetusta latausjohdoista puuttui 6 milliampeerin tasavikavirran tunnistin, vaikka tuotestandardi sitä niiltä edellyttää. Tasavikavirran tunnistin puuttui myös kiinteästi asennettavasta latausasemasta.

– Räikein puute oli se, että kiinteästi asennettavan latausaseman mukana ei toimitettu minkäänlaista asennusohjetta, ei myöskään käyttöohjetta tai muita lakisääteisiä asiakirjoja, kertoo SGS Fimkon Heli Luotola.

– Mukana oli vain QR-koodi, joka vei yksinkertaiseen englanninkieliseen ohjeeseen, josta puuttuivat oleelliset tekniset tiedot kokonaan.

Sähköturvallisuuslaki vaatii, että sähkölaitteen turvallisuustietojen, ohjeiden sekä sähkölaitteen mukana olevien asiakirjojen tulee olla suomen ja ruotsin kielellä. Niiden on oltava selkeitä, ymmärrettäviä ja helppotajuisia.

– Tämä vaatimus on kirjattu lakitasolle, ja se on ehdoton, Linja-aho korostaa.

– Esimerkiksi tieto tasavikavirran tunnistimen olemassaolosta on tärkeää, jotta sähköurakoitsija tietää, tuleeko tuote suojata tasavikavirroilta asennuksen puolella, hän jatkaa.

Käyttö- ja asennusohjeet puuttuivat kiinteästä latausasemasta, mutta niin verkkokaupan sivuilla kuin tuotteen arvokilvessäkin oli maininta tuotteessa olevasta tasavikavirran tunnistimesta. Testeissä sitä ei kuitenkaan löytynyt.

Linja-aho kertoo tiedotteessa toimittaneensa tiedot epäilyttävistä tuotteista Tukesille, joka on sähkötuotteita valvova viranomainen.

STEK ry:n vinkit sähköauton turvalliseen kotilataamiseen

  1. Käytä lataamiseen suunniteltua kiinteästi asennettua latausasemaa, mikä on usein sekä turvallisin että kätevin.
  2. Kiinteän asennuksen saa tehdä vain ammattilainen. Tarkista, että urakoitsija on Tukesin rekisterissä ja pyydä asentajalta kopio käyttöönottotarkastuspöytäkirjasta.
  3. Älä koskaan lataa huonokuntoisesta pistoriasta. Erityisesti puuseinään kiinnitetty huonokuntoinen pistoke on paloturvallisuusriski. Suosi tunnettuja ja hyvämaineisia tuotemerkkejä.
  4. Tutustu vakuutusyhtiösi ehtoihin, sillä moni yhtiö vaatii kiinteistön sähköverkon soveltuvuuden tarkistamista ennen auton lataamista.

Lähde: STEK ry

Lue myös:

    Uusimmat