Oletko ostamassa käytettyä autoa? Jos et halua jäätävää pommia, tarkista nämä ennen ostopäätöstä

Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Kysymys: Miten varmistua käytetyn auton kunnosta ja turvallisuudesta ennen ostopäätöksen tekoa?

Vastaus: Käytettyä autoa ostettaessa pitää olla tarkkana. Käteen voi jäädä todellinen helmi, jäätävä pommi tai jotain siltä väliltä. Huolellisuus, maltti ja harkintakyky on syytä priorisoida ostohysterian yläpuolelle.

Ennen autokaupoille lähtöä on määriteltävä raamit hankinnalle: käytettävissä on tietty budjetti, jota ei voi ylittää.

Lisäksi on mietittävä omaa autonkäyttötarvetta: Tuleeko auto kauppakassiksi kaupunkiajoon, ajetaanko sillä pääasiassa matka-ajoa maantiellä vai onko ykkösprioriteettina tavarankuljetusominaisuudet?

Myös auton korimallia ja ovien määrää kannattaa harkita tarkoin.

Mahdollisimman uusi ja vähän ajettu

Kun raamit ovat olemassa, on järkevää tutustua käytettyjen autojen markkinoihin netissä. Kannattaa etsiä mahdollisimman uusia ja vähän ajettuja autoja, jotka soveltuisivat omaan käyttötarkoitukseen. Uudempi auto on pääsääntöisesti turvallisempi kuin vanhempi – vastaavasti vähemmän ajetun auton korjaustarpeet ovat usein vähäisempiä kuin enemmän ajetun.

Autojen turvatekniikka kehittyy koko ajan. Myös käytettyjen autojen markkinoilla on paljon hyviä vaihtoehtoja, joista tätä edistyksellistä turvatekniikkaa löytyy. Jo hyvin pienelläkin budjetilla autoa hankittaessa löytää vaihtoehtoja, joissa on useita turvatyynyjä, lukkiutumattomat jarrut ja ajonvakautusjärjestelmä. Niitä ilman en autoa enää nykypäivänä ostaisi. Tein kokeeksi haun juttua kirjoittaessani ja löysin esimerkiksi seuraavat autot, jotka täyttävät antamani turvallisuusspeksit:

Kaupunkiauto: Citroen C1 2011, ajettu 69 tkm, 4400 €
Pieni farmari: Skoda Fabia Combi 2008, ajettu 93 tkm, 4500 €
Pieni tila-auto: Renault Modus 2008, ajettu 70 tkm, 4500 €
Isohko farmari: Peugeot 307 Wagon 2007, ajettu 82 tkm, 5000 €

Tärkeää on huomata, että myynti-ilmoituksissa olevat hinnat ovat nimenomaan hintapyyntöjä. Yleensä hinnoissa on ilmaa, jonka osaava ostaja pystyy kyllä puristamaan pois.

Huolellinen esityö auttaa

Trafin sähköisistä palveluista saa tulostettua rekisterinumeron perusteella auton historiatiedot, joiden avulla pystyy selvittämään, onko auto esimerkiksi ollut välillä pois rekisteristä. Mikäli näin on, kyseessä saattaa olla välillä lunastettu kolariauto.

Lisäksi on syytä perehtyä auton huoltokirjamerkintöihin. Mikäli autossa on sähköinen huoltokirja, pyydä auton nykyistä omistajaa (myyjää) tilaamaan ja esittämään auton luotettava huoltohistoria. Mikäli huoltohistoriassa on puutteita tai se ei muuten vaikuta luotettavalta, suosittelen unohtamaan kyseisen auton.

Pyydä myyjää myös pesemään auto niin, että se on puhdas, kun olet menossa sitä katsomaan. Mahdollinen kura- tai pölypeite naamioi alleen herkästi isojakin naarmuja ja orastavaa ruostetta.

Tutki auto huolellisesti

Itse en missään tapauksessa ostaisi autoa pelkkien kuvien perusteella, näkemättä sitä itse. Usealla autoliikkeellä on toki palveluita, joissa auto toimitetaan kotiin. Vaikka toimitushetkellä ostajalla vielä olisikin mahdollisuus perääntyä, on kynnys tähän monella varsin korkealla. Siksi suosittelenkin menemään itse myyjän luo. Niin monta kertaa olen mennyt katsomaan myyjän mukaan ”virheetöntä” autoa. Lopputuloksena on kuitenkin varsin usein ollut pettymys. Virheetöntä käytettyä autoa ei olekaan. Jos myyjä näin väittää, hän valehtelee. Pienikin käyttö jättää autoon jälkensä.

Kun sitten on kiinnostavan auton luona, on syytä varmistaa myynti-ilmoituksessa kerrottujen tietojen paikkansapitävyys. Esimerkiksi ajonvakautusjärjestelmä ja luistonestojärjestelmä sekoitetaan usein toisiinsa, jolloin myynti-ilmoituksessa voidaan väittää autossa olevan ajonvakautusjärjestelmä, vaikka siinä oikeasti olisikin vain vetoluistonestojärjestelmä.

Myös auton yleistä ilmettä on syytä tarkastella paikan päällä. Peilaile autoa eri kulmista varmistuaksesi siitä, ettei auton kyljissä ole naarmuja, ovenlyömiä tai muita kolhuja. Tutki erityisen tarkasti myös konepellin etureuna, tuulilasi ja puskurien kulmat. Vertaile myös vasemman ja oikeanpuoleisia valoumpioita toisiinsa sekä edessä että takana. Mattaantuneen umpion uusiminen tulee monesti yllättävän kalliiksi. Jos toinen umpio on kuluneempi kuin toinen, saattaa autoa olla kolarikorjattu.

Vastaava syyni on syytä tehdä myös auton sisäosiin. Katsele, ovatko verhoilut ehjät ja puhtaat. Kiinnitä huomiota myös kattoverhoiluun.

Katso myös konepellin alle. Tee tyypilliset, helpot tarkastukset eli varmista moottoriöljyn, jäähdytinnesteen ja jarrunesteen määrät. Mikäli moottoriöljyn määrä on alarajassa tai sen alle, voi jokainen autonostaja vetää asiasta hyväksi katsomansa johtopäätökset edellisen omistajan huolellisuudesta. Samalla kannattaa tarkastaa myös valojen toiminta. Yksittäisen polttimon voi aina vaihtaa, mutta jos joka toinen valo on pimeänä, kertoo sekin jotain auton menneisyydestä.

Tee riittävän pitkä koeajo

Sitten alkaakin olla koeajon aika. Tarkasta aina ensimmäiseksi, että autossa on polttoainetta. Usein vaihtoautojen tankit ovat niin tyhjiä, että auto liikkuu eteenpäin lähinnä polttoaineen höyryillä. Pyydä autoliikettä tankkaamaan auto tai mikäli he eivät tähän suostu, käy itse hakemassa polttoainetta sen verran, että saat tehtyä riittävän pitkän koeajon.

Usein varsinkin autoliikkeissä, on vaihtoautoon sisälle pakattu auton toinen rengaskerta. Pyydä myyjää poistamaan se kyydistä ennen koeajolle lähtöä. Näin renkaat eivät heilu, kolise ja rämise auton tavaratilassa, jolloin pystyt kuulemaan mahdolliset alustan osien väljyyksistä tms. kielivät kolahdukset ja muut ylimääräiset äänet. Samalla pystyt tarkastamaan verhoiluiden kunnon myös renkaiden alta.

Muista toki tarkastaa myös sen rengaskerran kunto, joka ei ole auton alla. Usein myyjä tuputtaa näytille vain yhtä rengasta, mutta ainakin henkilökohtaisesti pyydän aina saada näytille kaikki neljä rengasta. Samoin tarkastan, että auton alla olevat renkaat ovat kaikki samanmerkkisiä ja tasaisesti sekä suurin piirtein yhtä paljon kuluneita. Renkaiden kunto on tärkeää selvittää, koska varsinkin tuumakooltaan hiukan suurempien renkaiden hankintatarve nostaa auton hintaa yllättävän paljon. Jos autoon pitää heti hankkia molemmat rengaskerrat, saatetaan puhua tiettyjen rengaskokojen kohdalla jopa 1500–2000 euron lisähinnasta.

Koeajolle lähdettäessä tai sen aikana on syytä tarkastaa auton kaikkien sähkölaitteiden ja järjestelmien toiminta. Esimerkiksi ABS-jarrujen toiminnan pystyy tarkastamaan tekemällä hätäjarrutuksen riittävän suurella, sorapintaisella pysäköintialueella.

Koeajon aikana on syytä pitää radio kiinni ja keskittyä kuuntelemaan erilaisia nitinöitä ja kolinoita. Moni automyyjä laittaa radion päälle tuodessaan auton liikkeen pääovelle. Musiikin tarkoituksena lienee useimmiten luoda hyvää tunnelmaa ja ensivaikutelmaa asiakkaalle. On kuitenkin syytä pitää mielessä, että tietyissä tilanteissa musiikilla voidaan myös peittää ääniä.

Koeajon aikana kannattaa ajella tietoisesti jokainen rengas muutaman kerran pienen kuopan yli kohtuullisella nopeudella. Mikäli tämä toimenpide aiheuttaa asiaankuulumattomia ääniä, on äänenlähde selvitettävä tarkemmin. Isolla pysäköintialueella kannattaa myös pyöriä tiukkoja ympyröitä molempiin suuntiin. Jos tällöin kuuluu paukahduksia tai nakutusta, on yleensä orastava vika olemassa.

Turvaudu tarvittaessa puolueettoman ammattilaisen apuun

Varmimman tuomion auton kunnosta saa viemällä sen puolueettomaan kuntotarkastukseen. Moni autoliike on tehnyt autolleen niin sanotun vaihtoautotarkastuksen. Henkilökohtaisesti kuitenkin luotan mieluummin puolueettoman tahon tekemään kuntotarkastukseen kuin ”ei se huono voi olla, kun myyjäkin kehuu” –ajatteluun. Kuntotarkastuksen kustannuksia voi yrittää jakaa myyjän kanssa.

Vaihtoautotakuu tuo turvaa ostajalle. Takuuehtoihin on kuitenkin syytä tutustua huolellisesti. Saattaa olla, että takuu kattaa vain moottorin ja voimansiirron – ei oheislaitteita niiden ympärillä.

***

Lue myös:

    Uusimmat