Erityisesti käytetyn auton ostajan kannattaa olla skarppina niin koeajolla kuin kaupantekohetkelläkin.
Oma budjetti määrittelee raamit auton hankinnalle. Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen suosittelee hankkimaan käyttötarkoitukseen sopivan, mahdollisimman uuden ja vähän ajetun auton, joka omalla budjetilla on saatavissa. Uudempi auto on pääsääntöisesti vanhaa turvallisempi.
Varsinkin nuoret haluavat käyttää paljon rahaa näyttäviin vanteisiin ja äänentoistoon. Vesalainen kuitenkin neuvoo, että monesti raha kannattaisi käyttää mieluummin itse autoon.
Vältä näitä virheitä:
1. Ajoasennon säätämättä jättäminen
Käytä aikaa hyvän ajoasennon säätämiseen ennen koeajolle lähtöä. Näin saat varmistettua, että penkin säätövarat riittävät. Mikäli auto tulee myös muiden perheenjäsenten käyttöön, on säätöjen riittävyys varmistettava myös heidän osaltaan ennen ostopäätöksen tekoa.
2. Liian lyhyt koeajo
Koeajoon on syytä varata aikaa. Pelkän korttelikierron sijaan koeajoon olisi hyvä sisällyttää ajamista vaihtelevilla taajama- ja maantienopeuksilla. Jos ajat paljon pimeällä, on myös auton valojen tehokkuus päästävä toteamaan ennen ostopäätöksen tekoa. Tämä onnistuu parhaiten koeajamalla autoa myös pimeällä.
3. Myyjän kertomusten uskominen sinisilmäisesti
Jopa merkkiliikkeissä on myyjiä, jotka tietävät autoista yllättävän vähän tai ainakin saattavat kertoa muunneltua totuutta ostajakandidaatille. Perehdy itse ostamasi auton varusteisiin ennen ostopäätöksen tekoa. Turvaudu tarvittaessa puolueettomaan asiantuntijaan. Näin vältyt yllätyksiltä.
4. Musiikin kuuntelu koeajon aikana
Myyjä saattaa kääntää radion päälle ja saatella ostajaehdokkaan koeajolle letkeän musiikin tahdissa. Radio on kuitenkin syytä sulkea, etteivät mahdolliset kolinat tai muut asiaankuulumattomat äänet jää huomaamatta. Parhaiten alustan kolinoita saa esiin ajamalla koeajon aikana pienten kuoppien tai kaivonkansien yli.
5. Peltien, maalipinnan tai tuulilasin kunnon arviointi likaisina tai hämärässä
Pöly, kura tai hämärä vaikeuttaa autossa olevien kolhujen, naarmujen tai kiveniskemien havaitsemista. Pyydä myyjää pesemään auto ja tutki se aina valoisassa ennen ostopäätöksen tekoa. Yleisilmeeltään sisältä ja päältä siisti auto on pääsääntöisesti pidetty myös teknisesti kunnossa.
6. Harhaanjohtaviin korkotarjouksiin sortuminen
Autoliikkeiden rajoitustarjoukset johtavat kuluttajaa helposti harhaan. Selvitä aina, mikä on todellinen vuosikorko kaikkien kulujen jälkeen. 1,9 prosentin korkotarjouksena mainostetun rahoituksen todellinen vuosikorko voi hyvinkin olla 5–6 prosenttia. Älä tee rahoitussopimusta, jossa auton arvo laskee alhaisemmaksi kuin jäljellä oleva velka.
7. Aukot huoltohistoriassa
Huoltohistoriassa olevien aukkojen tai huoltokirjan puuttumisen tulisi saada hälytyskellot soimaan. Mikäli näin käy, jatka etsintää.
8. Auton vero- ja rekisterihistorian selvittämättä jättäminen
Trafin nettisivuilta on nykyään helposti selvitettävissä auton perus- ja historiatiedot edulliseen neljän euron hintaan. Sieltä näet auton omistus- ja rekisterihistorian. Jos auto on ollut poissa rekisteristä, on auto saatettu esimerkiksi kolaroida pahasti. Mikäli näin on, siirry seuraavaan.
9. Renkaiden kunnon tarkastamatta jättäminen
Jokainen rengas on tarkastettava erikseen. Kiinnitä huomiota siihen, ovatko kaikki renkaat samanlaisia ja keskenään yhtä kuluneita. Tee tarkastus myös sille rengassarjalle, joka ei ole auton alla koeajohetkellä. Pyydä saada nähtäville kaikki renkaat, jos auton kyytiin on nostettu vain yksi.
10. Älä paljasta heti, että sinulla on vaihtoauto
Älä kerro myyjälle heti, että sinulla on vaihtoauto. Tinkaa ensin uuden auton ostohinnasta löysät pois ja pyydä vaihtohyvitys vasta sen jälkeen. Älä tuijota vanhan auton hyvityshintaa vaan maksettavaksi jäävää välirahaa.
11. Älä unohda tarkastaa auton eri laitteiden toimintaa
Varmista, milloin auto on katsastettu ja milloin se pitää seuraavan kerran katsastaa. Testaa myös kaikkien valojen ja sähkölaitteiden toiminta (puhallin ja pyyhkijät kaikilla nopeuksilla yms.)
12. Älä epäröi kääntyä ammattilaisen puoleen
Autokaupoille kannattaa ottaa mukaan joku, joka oikeasti tietää autoista. Se, että luulee tietävänsä, ei riitä. Mikäli tuttavapiirissä ei ole sopivaa asiantuntijaa, kannattaa auto viedä puolueettomaan kuntotarkastukseen esimerkiksi katsastuskonttorille tai autopalvelukeskukseen. Kuntotarkastusten hinnat pyörivät noin sadan euron tienoilla. Suostuttele myyjä osallistumaan kuntotarkastuksen kustannuksiin.