Autokuumetta pukkaa! Muista nämä asiat, kun otat kiesin koeajoon – älä sorru riskaabeliin ajattelutapaan

2:21img
Käytettyä autoa ostamassa? Tässä vinkit autokaupoille!
Julkaistu 10.04.2021 10:57
Toimittajan kuva

Teppo Vesalainen

teppo.vesalainen(at)autoliitto.fi

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot@mtv.fi.

Kysymys: Mihin käytettyä autoa ostavan tulee kiinnittää huomiota autokaupassa ja koeajolla?

Vastaus: Huolellisuus ja kärsivällisyys ovat avaimet onnistuneeseen autonhankintaan.

Monella autoliikkeellä on palveluita, joissa näkemättä ostettu auto toimitetaan kotiin. Vaikka toimitushetkellä ostajalla vielä olisikin mahdollisuus perääntyä, on kynnys tähän monella varsin korkealla.

Lue myös: Tämä korona-ajan hitti haukkasi peräti viidenneksen autoliikkeen vuosimyynnistä: "Ostavat heti"

Itse en missään tapauksessa ostaisi autoa pelkkien kuvien perusteella vaan menisin aina myyjän luo toteamaan auton kunnon itse. Niin monta kertaa olen mennyt katsomaan myyjän mukaan ”virheetöntä” autoa – lopputuloksena on kuitenkin varsin usein ollut pettymys.

Tutustu autoon huolellisesti

Auton historiatietoihin on syytä tutustua huolellisesti. Tämä onnistuu näppärästi Traficomin verkkopalvelussa. Sen voi tehdä jo ennen autoon tutustumista tai sen jälkeen. Olennaista on kuitenkin, että historiatiedot on kahlattu läpi ja ymmärretty ennen ostopäätöksen tekoa.

Tutkittaessa autoa koeajopäivänä on syytä tutustua huolellisesti auton muihin asiakirjoihin sekä huoltokirjan merkintöihin. Samalla pitää varmistaa myynti-ilmoituksessa kerrottujen tietojen paikkansapitävyys: Esimerkiksi ajonvakautusjärjestelmä ja luistonestojärjestelmä sekoitetaan usein toisiinsa, jolloin myynti-ilmoituksessa voidaan väittää autossa olevan ajonvakautusjärjestelmä, vaikka siinä oikeasti olisikin vain vetoluistonestojärjestelmä.

Myös auton yleistä ilmettä kannattaa tarkastella: Peilaile autoa eri kulmista varmistuaksesi siitä, ettei auton kyljissä ole naarmuja, ovenlyömiä tai muita kolhuja. Tutki erityisen tarkasti myös konepellin etureuna, tuulilasi ja puskurien kulmat.

Vertaile myös vasemman ja oikeanpuoleisia valoumpioita toisiinsa sekä edessä että takana. Mattaantuneen umpion uusiminen tulee monesti yllättävän kalliiksi. Jos toinen umpio on kuluneempi kuin toinen, saattaa autoa olla kolarikorjattu.

Vastaava syyni on syytä tehdä myös auton sisäosiin: Katsele, ovatko verhoilut ehjät ja puhtaat. Kiinnitä huomiota myös kattoverhoiluun.

Älä unohda katsoa konepellin alle: Tee tyypilliset, helpot tarkastukset eli varmista moottoriöljyn, jäähdytinnesteen ja jarrunesteen määrät. Mikäli moottoriöljyn määrä on alarajassa tai sen alle, voi jokainen autonostaja vetää asiasta hyväksi katsomansa johtopäätökset edellisen omistajan huolellisuudesta. Samalla kannattaa tarkastaa myös valojen toiminta. Yksittäisen polttimon voi aina vaihtaa, mutta jos joka toinen valo on pimeänä, kertoo sekin jotain auton menneisyydestä.

Lue myös: Ilmiö yleistyy: Autoliikkeet vaativat asiakkailtaan korvauksia yhä useammin – näistä firmoista eniten yhteydenottoja vuonna 2020

Öljyvuotoihin tulisi kiinnittää huomiota. Niiden havaitseminen on kuitenkin kotikonstein varsin haasteellista nykyautoissa, joissa moottorit on paketoitu muovin sisälle sekä päältä että alta. Mikäli auton moottori on juuri pesty, on mahdollisten vuotojen havaitseminen entistä vaikeampaa.

Jos autolla on tarkoitus vetää perävaunua, on selvitettävä sen suurimmat sallitut perävaunumassat.

Autokaupoille kannattaakin ottaa mukaan joku, joka oikeasti tietää autoista. Mikäli tuttavapiirissä ei ole sopivaa asiantuntijaa, kannattaa käytetty auto viedä katsastukseen tai puolueettomaan kuntotarkastukseen, esimerkiksi katsastuskonttorille tai autopalvelukeskukseen.

Moni autoliike on toki tehnyt autolleen niin sanotun vaihtoautotarkastuksen. Henkilökohtaisesti kuitenkin luotan mieluummin puolueettoman tahon tekemään kuntotarkastukseen kuin ”ei se huono voi olla, kun myyjäkin kehuu” -ajatteluun. Kuntotarkastuksen kustannuksia voi yrittää jakaa myyjän kanssa.

Vaihtoautotakuu tuo turvaa ostajalle. Takuuehtoihin on kuitenkin syytä tutustua huolellisesti. Saattaa olla, että takuu kattaa vain moottorin ja voimansiirron – ei oheislaitteita niiden ympärillä.

Tee riittävän pitkä koeajo

Sitten alkaakin olla koeajon aika. Tarkasta aina ensimmäiseksi, että autossa on polttoainetta. Usein vaihtoautojen tankit ovat niin tyhjiä, että auto liikkuu eteenpäin lähinnä polttoaineen höyryillä. Pyydä autoliikettä tankkaamaan auto tai mikäli he eivät tähän suostu, käy itse hakemassa polttoainetta sen verran, että saat tehtyä riittävän pitkän koeajon.

Usein varsinkin autoliikkeissä, on vaihtoautoon sisälle pakattu auton toinen rengaskerta. Pyydä myyjää poistamaan se kyydistä ennen koeajolle lähtöä. Näin renkaat eivät heilu, kolise ja rämise auton tavaratilassa, jolloin pystyt kuulemaan mahdolliset alustan osien väljyyksistä tms. kielivät kolahdukset ja muut ylimääräiset äänet. Samalla pystyt tarkastamaan verhoiluiden kunnon renkaiden alta.

Lue myös: Vähän käytettyä virolaisautoa seurasi vuoden huoltokierre, tieto tyyppiviasta ja vastuun välttelyä – "iettisin pari kertaa ennen kuin lähtisin autokaupoille lahden taakse"

Muista toki tarkastaa myös sen rengaskerran kunto, joka ei ole auton alla. Usein myyjä tuputtaa näytille vain yhtä rengasta, mutta ainakin henkilökohtaisesti pyydän aina saada näytille kaikki neljä rengasta. Samoin tarkastan, että auton alla olevat renkaat ovat kaikki samanmerkkisiä ja tasaisesti sekä suurin piirtein yhtä paljon kuluneita.

Renkaiden kunto on tärkeää selvittää, koska varsinkin tuumakooltaan hiukan suurempien renkaiden hankintatarve nostaa auton hintaa yllättävän paljon. Jos autoon pitää heti hankkia molemmat rengaskerrat, saatetaan puhua tiettyjen rengaskokojen kohdalla jopa 1 500–2 000 euron lisähinnasta.

Säädä ajoasento huolellisesti ennen koeajolle lähtöä. Näin varmistat, että penkin ja ratin säätövarat riittävät. Sama varmistus on syytä tehdä myös muiden autoa käyttävien perheenjäsenten osalta.

Koeajolle lähdettäessä tai sen aikana on syytä tarkastaa auton kaikkien sähkölaitteiden ja järjestelmien toiminta. Esimerkiksi ABS-jarrujen toiminnan pystyy tarkastamaan tekemällä hätäjarrutuksen riittävän suurella, sora-, lumi- tai jääpintaisella pysäköintialueella.

Koeajoon olisi hyvä sisällyttää ajamista vaihtelevilla taajama- ja maantienopeuksilla. Erityisesti kannattaa kiinnittää huomiota auton ominaisuuksiin ja käyttömukavuuteen siinä ympäristössä, jossa eniten ajaa.

Koeajon aikana on syytä pitää radio kiinni ja keskittyä kuuntelemaan erilaisia nitinöitä ja kolinoita. Moni automyyjä laittaa radion päälle tuodessaan auton liikkeen pääovelle. Musiikin tarkoituksena lienee useimmiten luoda hyvää tunnelmaa ja ensivaikutelmaa asiakkaalle. On kuitenkin syytä pitää mielessä, että tietyissä tilanteissa musiikin tarkoituksena voi olla peittää ääniä.

Koeajon aikana kannattaa ajella tietoisesti jokainen rengas muutaman kerran pienen kuopan yli kohtuullisella nopeudella. Mikäli tämä toimenpide aiheuttaa asiaankuulumattomia ääniä, on äänenlähde selvitettävä tarkemmin. Isolla pysäköintialueella kannattaa myös pyöriä tiukkoja ympyröitä molempiin suuntiin. Jos tällöin kuuluu paukahduksia tai nakutusta, on yleensä orastava vika olemassa.

Jos ajaa paljon pimeällä, on auton valojen tehokkuus päästävä toteamaan. Tämä onnistuu parhaiten koeajamalla autoa myös pimeällä. Tällöin on fiilisteltävä erikseen sekä lähi- että kaukovalojen kantamia.

Muistilista käytetyn auton ostajalle

  • Selvitä historiatiedot Traficomin palvelusta.
  • Perehdy auton asiakirjoihin ja huoltokirjan merkintöihin.
  • Tarkasta auton luona myynti-ilmoituksessa annettujen tietojen paikkansapitävyys.
  • Tutki auton yleisilme ulkoa ja sisältä.
  • Tee perustarkastukset öljylle, nesteille ja valoille.
  • Tutki, onko havaittavia öljyvuotoja.
  • Tarkasta mahdollisuuksien mukaan kaikkien sähkölaitteiden ja järjestelmien moitteeton toiminta.
  • Tarkasta molempien rengassarjojen kunto sekä selvitä kyseisen rengaskoon osalta renkaiden uusimiskustannukset.
  • Tee riittävän pitkä koeajo. Koeajolla säädä ajoasento huolellisesti, sulje radio ja kuuntele autosta lähteviä ääniä ja varmistaaksesi valojen tehokkuuden, pyydä auto yön yli koeajoon.
  • Varmista, onko autossa havaittavissa viitteitä kolarikorjauksesta.
  • Varmimman tuomion auton kunnosta saa viemällä sen puolueettomaan kuntotarkastukseen.
  • Selvitä mahdollisen rahoituksen todelliset kustannukset.
  • Älä tuijota vanhan auton hyvityshintaa vaan maksettavaksi jäävää välirahaa.
  • Dokumentoikaa kauppa huolellisesti. Ostajan tulee saada voimassa oleva rekisteröintitodistuksen ilmoitusosa tai varmenne. Lisäksi tulee laatia luovutus- ja kauppakirja molemmille kaupan osapuolille.
  • Huolehdi, että ostamassasi autossa on haluamasi vakuutusturva voimassa heti ostohetkestä alkaen.
  • Tee ilmoitus omistajanvaihdoksesta seitsemän vuorokauden sisällä auton luovutushetkestä.

Lue myös: Kaikki vaihtoautot eivät ole liikkeille samanarvoisia – nämä vaihtavat omistajaa tehokkaimmin

teppoboksi teppo vesalainen

Tuoreimmat aiheesta

Autot