Portugalin MM-ralli palaa 14 vuoden tauon jälkeen juurilleen, kun kilpailu ajetaan maan pohjoisosassa tulevana viikonloppuna.
Edellisen kerran MM-pisteistä ajettiin Pohjois-Portugalissa vuonna 2001. Sen jälkeen Portugali oli kuusi vuotta sivussa MM-kalenterista ennen kuin se hyväksyttiin takaisin kaudelle 2007. Tuolloin ralli oli kuitenkin muuttanut etelärannikolle Algarven alueelle.
Paluu pohjoiseen tietää lisähommia autokunnille, sillä uudet erikoiskokeet pitää nuotittaa täysin puhtaalle paperille.
- Uudet osuudet ovat aina valtava haaste, kun nuotin tekemisen lisäksi pitää oppia teiden luonne. Tähän mennessä näkemäni perusteella tuntemattomien osuuksien pitäisi sopia minulle paremmin, Volkswagen-kuljettaja Jari-Matti Latvala sanoo.
Portugalin MM-ralli keräsi aikoinaan jättiyleisön erikoiskokeiden varsille, kun kilpailu ajettiin pohjoisessa. Todennäköisesti myös tällä kertaa katsojamäärä on huomattavasti isompi kuin etelässä. Viime vuosina kuljettajat kävivät ajamassa "lämmittelynä" Fafen klassikkoerikoiskokeen pohjoisessa viikkoa ennen varsinaista MM-osakilpailua. Yhden erikoiskokeen sprintti keräsi vuodesta toiseen yli 100 000 katsojaa noin kuusi kilometriä pitkän pätkän varrelle.
Fafen erikoiskoe ajetaan nyt kahdesti pidennettynä versiona sunnuntaina. Se toimii myös kilpailun päättävänä Power Stage -erikoiskokeena, jolla jaetaan bonuspisteitä kolmelle nopeimmalle.
Alén viisinkertainen voittaja
Perinteikäs Portugalin MM-ralli ajettiin ensimmäisen kerran jo 1973. Portugalissa ajettiin takavuosina sekä asvaltti- että sorateillä, myöhemmin pelkällä soralla. Kilpailu keräsi reitin varrelle tuhansittain innokkaita ja hullunrohkeita katsojia. Osasyynä rallin pudottamiseen kalenterista olivat juuri ongelmat paikallisen ralliyleisön kanssa.
Markku Alén on Portugalin rallin menestynein kuljettaja viidellä voitollaan (1975, 1977, 1978, 1981 ja 1987). Tänä vuonna MM-sarjan kärkikuljettajalla Sebastien Ogierilla on mahdollisuus nousta suomalaislegendan rinnalle, sillä hän on juhlinut Portugalissa voittoa neljästi (2010, 2011, 2013 ja 2014).
Suomalaisnäkökulmasta Portugalin rallin kunniakirja on komeaa luettavaa, sillä voittoon ovat ajaneet myös Tommi Mäkinen (1997 ja 2001), Juha Kankkunen (1992 ja 1994), Hannu Mikkola (1979, 1983 ja 1984) sekä Timo Salonen (1985).
Vuoden 2009 kilpailusta muistetaan Jari-Matti Latvalan hurja ulosajo. Ford-auto lipesi neljännellä erikoiskokeella tieltä rotkoon ja pyöri useita kertoja katon kautta ympäri noin 150 metrin matkan. Latvala ja kartturi Miikka Anttila selvisivät hurjasta rytäkästä säikähdyksellä.
Vuonna 2012 Mikko Hirvonen ajoi Portugalissa ykkösenä maaliin, mutta hän ei päässyt juhlimaan Citroen-uransa avausvoittoa, koska hänet hylättiin sääntöjen vastaisen kytkimen vuoksi.
Viime vuoden voittaja: Sébastien Ogier, Volkswagen 3.33.20,4 – lue raportti
Portugalin MM-rallin voittajat:
2014 Sébastien Ogier (Volkswagen)
2013 Sébastien Ogier (Volkswagen)
2012 Mads Östberg (Ford)
2011 Sébastien Ogier (Citroën)
2010 Sébastien Ogier (Citroën)
2009 Sébastien Loeb (Citroën)
2007 Sébastien Loeb (Citroën)
2001 Tommi Mäkinen (Mitsubishi)
2000 Richard Burns (Subaru)
1999 Colin McRae (Ford)
1998 Colin McRae (Subaru)
1997 Tommi Mäkinen (Mitsubishi)
1995 Carlos Sainz (Subaru)
1994 Juha Kankkunen (Toyota)
1993 François Delecour (Ford)
1992 Juha Kankkunen (Lancia)
1991 Carlos Sainz (Toyota)
1990 Miki Biasion (Lancia)
1989 Miki Biasion (Lancia)
1988 Miki Biasion (Lancia)
1987 Markku Alén (Lancia)
1986 Joaquim Moutinho (Renault)
1985 Timo Salonen (Peugeot)
1984 Hannu Mikkola (Audi)
1983 Hannu Mikkola (Audi)
1982 Michèle Mouton (Audi)
1981 Markku Alén (Fiat)
1980 Walter Röhl (Fiat)
1979 Hannu Mikkola (Ford)
1978 Markku Alén (Fiat)
1977 Markku Alén (Fiat)
1976 Sandro Munari (Lancia)
1975 Markku Alén (Fiat)
1974 Raffaele Pinto (Fiat)
1973 Jean-Luc Thérier (Alpine Renault)
Preformated text