Legendaarinen urheiluautomerkki Ferrari panostaa autojensa sähköistämiseen, vaikkakaan ei aivan yhtä voimakkaasti kuin monet henkilöautovalmistajat. Se investoi sähköautoihinsa ja hybrideihinsä miljardeja.
Suorituskykyisten polttomoottoreiden varaan imagonsa rakentanut Ferrari tekee täyskäännöksen. Kuumaverinen kilpamerkki muuntaa mallistonsa lähes kokonaan sähköiseksi vuoteen 2030 mennessä, uutistoimisto Reuters kertoo.
Vuoteen 2030 mennessä noin 80 prosenttia Ferrarin kalustosta on varustettu joko täyssähköisellä tai hybridillä voimalinjalla. Brändi vannoo silti pitävänsä kiinni ”erityisyydestään”.
– Teemme kaikkemme säilyttääksemme Ferrarin omintakeisuuden. Sähköistämisen ansiosta teemme tulevaisuudessa vielä entistäkin ainutkertaisempia autoja, Ferrarin pääjohtaja John Elkann totesi.
Lue myös: Ferrarin tuleva "epäkatumaasturi" saa Suomessa mykistävän hintalapun – luksusautotalon johtajalla yksi harras toive
Eksistentiaalinen ongelma
Sähköistäminen merkitsee Ferrarille jopa eksistentiaalista ongelmaa.
Koko olemassaolonsa pauhaavien polttomoottoreiden ja raa'an voiman varaan rakentanut brändi joutuu pohtimaan toden teolla, saako se faninsa ja maksukykyiset asiakkaansa houkuteltua mukaan sähköiselle matkalleen.
Lisäksi sähköisten voimalinjojen esiinmarssi on tasanneet puntteja, kun Teslan ja Lucidin kaltaiset tulokkaat kykenevät esittelemään kahden sekunnin pintaan nollasta sataan kihahtavia sporttimallejaan.
Tämä voi osaltaan nakertaa Ferrarin kilpailukykyä – etenkin kun sen edullisimmatkin mallit lähtevät 210 000 eurosta.
Bensarohmu SUV
Parempia aikoja odotellessa Ferrari tuo julki vielä yhden polttomoottorille pohjaavan malliston, nimittäin ensimmäisen katumaasturinsa kautta aikojen. Vähemmän vaatimattomasti 12-pyttyisellä moottorilla varustettu bensarohmu ilmestyy kauppoihin syyskuussa.
Ensimmäisen sähköisen mallinsa Ferrari julkistaa vuoden 2025 paikkeilla. Yhtiö arvelee täyssähköisten mallien lohkaisevan kokonaismyynnistä viiden prosentin osuuden vuonna 2025.
Lue myös: Ferrari julkaisi vihdoin ja viimein kuvan ärhäkästä katumaasturistaan – "Olette kuulleet huhut…"
Vuosikymmenen loppuun mennessä täyssähköisten siivun ennakoidaan nousevan 40 prosenttiin.
Hybridien myynnin arvioidaan puolestaan pomppaavan vuoden 2021 viidenneksestä 55 prosenttiin vuosikymmenen puoleenväliin tultaessa. Vuoteen 2030 mennessä hybridien kysynnän ennakoidaan tasaantuvan 40 prosenttiin.
Miljardeja sähköistämiseen
Ferrari ei kertomansa mukaan aio itse kehittää autojensa käyttöjärjestelmää. Monet muut autovalmistajat Teslaa ja Mercedestä myöten ovat sen sijaan todenneet, että auton toimintoja, langattomia päivityksiä ja autoilijan ajotottumuksia luotaava omissa käsissä oleva käyttöjärjestelmä on välttämätön.
Epäilemättä tehtävä on lievästi sanottuna vaativa.
– Ferrarin käyttöjärjestelmien kehittäminen olisi hulluutta. Kannattaa keskittyä siihen, missä on paras, ohjelmistoyhtiö Vigna kommentoi sijoittajille.
Ferrari petaa joka tapauksessa tulevaisuutta. Yhtiö kehittää parhaillaan seuraavan sukupolven korkean energiatiheyden akkuja eurooppalaisten ja aasialaisten yhteistyökumppaneidensa kanssa.
Yhtiö investoi sähköistämiseen vuosien 2022–2026 välisenä aikana 4,6–4,9 miljardia euroa. Samaan aikaan sen ydintoimintojen tuotot yltävät 2,5–2,7 miljardiin euroon.
Analyytikkojen mukaan Ferrari tarjoili päättäväisen signaalin, vaikkakaan tulevista tuotantomääristä ei tihkunut juurikaan tietoa.
– Mutta suunta on selvä. Sähköistäminen on välttämätöntä, mutta se ei tule muuttamaan merkin DNA:ta, analyytikko Thomas Besson totesi.