Mazda sanoo kehittävänsä moottoria, jolla bensa-auto muuttuisi jopa sähköautoa vihreämmäksi

Mazda ei ole innostunut sähköautoista samaan tapaan kuin monet muut valmistajat. Kilpailijoiden vähentäessä jatkuvasti panostuksiaan polttomoottoreiden kehittämiseen, on Mazdalla laitettu sen sijaan entistäkin isompaa vaihdetta silmään.

Mazdan voimansiirto-osaston johtaja Mitsuo Hitomi kertoi Tokiossa järjestetyssä teknologiafoorumissa yhtiön tähtäävän seuraavan sukupolven Skyactiv-3-bensamoottorillaan 56 prosentin termiseen hyötysuhteeseen. Se olisi enemmän kuin yhdelläkään mäntämoottorilla koko autoilun historiassa. Käytännössä tämä tarkoittaa, että moottori pystyy hyödyntämään yli puolet tuottamastaan lämpöenergiasta.

Tällä hetkellä ykköspaikkaa polttomoottorin termisen hyötysuhteen pitää Mercedes-AMG:n F1-talli. Valtteri Bottaksen ja Lewis Hamiltonin työkalun hybridimoottorin terminen hyötysuhde on tasan 50 prosenttia. Mercedes-AMG:n tuleva katulaillinen hyperauto Project One tähtää 41 prosentin termiseen hyötysuhteeseen, mikä olisi sarjatuotantoautojen ennätys. Henkilöautojen polttomoottoreissa lukema on tällä hetkellä parhaimmillaankin 30 prosentin luokkaa – sähköautoissa pyöritään 80 prosentin tuntumassa.

Hitomi ei tarkentanut, milloin Skyactiv-3 on valmis markkinoille tai miten Mazda aikoo kunnianhimoiseen tavoitteeseensa päästä. Hitomi väitti myös, että uuden sukupolven moottorilla varustettu Mazda olisi kokonaispäästöiltään vihreämpi kuin sähköauto – sillä oletuksella, että sähköä tuotetaan pääosin fossiilisilla polttoaineilla.

Uutuusmoottori yhdistää bensa- ja dieselkoneen parhaat puolet

Mazda kertoi viime kesänä myös toisesta merkittävästä edistysaskeleesta polttomoottoreiden kehityksessä. Tuolloin se ilmoitti tuovansa markkinoille puristussytytystä hyödyntävän moottorin, jollaista sen suuremmilla taloudellisilla resursseilla varustetut kilpailijat ovat yrittäneet kehittää vuosikymmenien ajan tuloksetta.

Skyactiv-X:ksi ristityssä moottorissa yhdistyvät Mazdan mukaan bensa- ja dieselmoottoreiden parhaat puolet. Turboahtimeen yhdistettynä uudessa moottorissa on jopa 30 prosenttia enemmän vääntöä kuin sen nykyisissä vapaasti hengittävissä bensakoneissa. Myös polttoaineenkulutus pienenee 20–30 prosentilla.

Mazdan panostukset sähköautoihin toistaiseksi pieniä

Elokuussa, vain muutamaa päivää ennen Skyactiv-X:n paljastamista, Mazda kertoi lyöttäytyneensä yhteen Toyotan kanssa ryhtyäkseen rakentamaan sähköautoja Yhdysvaltoihin rakennettavassa tehtaassa. Aiemmin tässä kuussa Bloomberg kertoi, että 1,6 miljardin dollarin tehtaan sijainniksi oli valikoitunut Alabama.

Tehtaaseen vaadittavat investoinnit eivät vielä kerro erityisestä sähköautokiimasta edes Mazdan kaltaisen pienen autovalmistajan kohdalla. Vaikka se ei haluakaan jäädä kilpailijoidensa jalkoihin sähköautomarkkinoilla, ei se ole toistaiseksi osoittanut aikomuksia tavoitella suuria siivuja markkinoista.

– Sähköistyminen on välttämätöntä, mutta polttomoottorit tulevat ensin, Mazdan tutkimus- ja kehitysjohtaja Kiyoshi Fujiwara totesi elokuussa.

Lähde: Road and Track, Mazda

***

Lue myös:

    Uusimmat