Kotimaan koeajossa Porsche Panamera 4 E-Hybrid – pienillä päästöillä isoa säästöä

Suomen autoverotus suosii voimakkaasta pienien CO2-päästöjen hybridejä. Porsche Panameran tapauksessa hybriditekniikka tiputtaa hintaa autoveron osalta noin 45 000 eurolla.

Tykkäsimme

  • Mukavuudesta
  • Voimalinjasta

Emme tykänneet

  • Jarrutuntumasta
  • Mittariston valaistuksesta pimeällä

Hinta alkaen 124 131 €
Koeajoauto 139 747 €

Hybriditekniikka on tullut rytinällä lähes kaikkiin autoluokkiin. Pienelläkin sähköavulla saadaan aikaan suuret säästöt ainakin paperilla, ja tällä on nykyisellä verotusjärjestelmällä suora vaikutus uudesta autosta maksettavaan autoveroon. Samaisesta syystä useiden isojen katumaasturien hybridiversiot ovat nousseet mallistojen suosituimmiksi vaihtoehdoiksi.

Myös Porsche lukeutuu säätömalleja tarjoavien valmistajien joukkoon. Sekä katumaasturi Cayennesta että edustusauto Panamerasta on ollut aiemminkin tarjolla hybridiversiot, mutta nyt pääsimme tutustumaan uuteen Panameran 4 E-Hybrid -malliin kotimaassa. Tämän voimalinja koostuu 2,9-litraisesta ahdetusta V6-moottorista ja vaihteiston kuorien sisältä löytyvästä sähkömoottorista. Bensaturbo tuottaa tässä variaatiossa tehoa 330 hevosvoimaa, ja sähkömoottori tarjoaa 136 hevosvoimaa. Yhteistehoksi kirjataan 462 hevosvoimaa ja vääntöä on tarjolla kiitettävät 700 newtonmetriä.

Mielenkiinto mallia kohtaan kasvaa hinnastoa tutkailtaessa, sillä Panamera 4 E-Hybrid on selkeästi malliston edullisin versio isosta teholukemasta huolimatta. Kokonaishintaa mallilla on noin 124 000 euroa, josta autoveroa kertyy maksettavaksi kohtuulliset 9 051 euroa. Lähimpänä samaa suorituskykyä oleva Panamera 4S on varustettu samalla polttomoottorilla, joskin 440 hevosvoimaisena versiona. Tämän mallin hinta alkaa 179 209 eurosta, josta autoveroa valtio kerää 56 309 euroa. Eli käytännössä valitsemalla autoon polttomoottorin kaveriksi sähkömoottorin ja akkupaketin saa veroalennusta yli 45 000 euroa. Tämän lisäksi jokainen autoon valittava lisävaruste kasvattaa eroa, sillä myös varusteista maksettava autovero määräytyy autoyksilön ilmoitettujen CO2-päästöjen perusteella. Ei siis liene yllättävää, että Panamera 4 E-Hybrid on ylivoimaisesti malliston myydyin versio Suomessa, ja autoja on tilattu Suomeen kymmeniä.

Liikkeelle sähköllä, lisävoimaa polttomoottorilla

Perheautomaisuudestaan huolimatta Panamerasta löytyy Porscheille perinteiset piirteet. Koska virta-avainta ei tarvitse enää laittaa virtalukkoon, löytyy ohjauspylvään vasemmalta puolelta avaimen tapaan käännettävä kytkin. Useimpien hybridien tapaan autolla lähdetään aina mahdollisuuksien mukaan liikkeelle pelkällä sähköllä. Porsche tarjoaa kuljettajalle mahdollisuuden valita sähköisen voimalinjan toiminnan neljästä vaihtoehdosta, jotka ovat pelkkää sähköä hyödyntävä E-Power, molempien voimanlähteitä tilanteen mukaan hyödyntävä Hybrid Auto, akun varaustilan haluttunu säilyttävä E-Hold, sekä polttomoottorilla akkua lataava E-Charge.

Kun 14,1 kWh:n akku on täynnä, pystyy Panameralla taittamaan matkaa hyvissä olosuhteissa noin 50 kilometriä. Syksyn sateisessa kelissä todellinen lukema oli noin 35 kilometrin luokkaa. Useimmissa tapauksissa tämäkin riittää suurimpaan osuun päivittäisestä liikkumisesta, jolloin hybriditekniikalla saavutetaan myös todellista säästöä käyttökustannuksissa. Sähkömoottori tarjoaa myös sen verran voimaa, että autolla pystyy ajamaan liikenteen rytmissä pelkällä sähköllä. Vasta maantienopeuksissa kiihtyvyys alkaa olla verkkaisempaa, mutta myös moottoritienopeuksien ylläpito onnistuu pelkällä sähköllä. Halutessaan pelkällä sähköllä ajaminen on helpointa juuri E-Power asetuksella, sillä tällä asetuksella kaasupolkimessa on selkeä vaste siinä kohdassa, jonka ylittäminen aiheuttaa polttomoottorin käynnistymisen. Mittaristosta toki löytyy myös palkki joka näyttää jatkuvasti sähkömoottorin käytön sekä kiihdytyksissä että hidastuksissa. Jarrutuksissa energiaa otetaan luonnollisesti talteen mahdollisimman paljon, ja tämän seurauksena jarrutuntuma on useiden muidenkin hybridien ja sähköautojen tapaan jousimainen. Tähän kyllä tottuu, mutta alkuun tuntuma ei ole kovin miellyttävä.

Bensakoneen käynnistyminen puolestaan päästää ilmoille varsin miellyttävät pakoäänet. Koeajoauton avattavalla sporttiputkistolla äänimaailma etenkin korkeammilla kierroksilla muodostuu suorastaan kireän urheilulliseksi. Hybrid Auto -asetuksella polttomoottori sammutetaan hyvin aktiivisesti ja säästöä haetaan kaikista mahdollisista tilanteista. Sport ja Sport Plus -asetuksilla polttomoottori puolestaan on jatkuvasti käynnissä ja akun varaustila pidetään tarpeeksi ylhäällä mahdollista täyskiihdytystä varten. Kaasupolkimen vaste onkin terävä ja sähkömoottorin antaman lisäpotkun huomaa etenkin matalilta nopeuksilta kiihdytettäessä.

Taloudellisuus vaatii viitseliäisyyttä

Jotta pistokehybridillä ajaminen olisi todellisuudessa taloudellista, täytyy käyttäjän muistaa ladata autoaan aktiivisesti. Akuston lataaminen täyteen vakiona olevalla 3,6 kW:n laturilla kestää noin kuusi tuntia, ja lisävarusteena saatavalla tehokkaammalla 7,2 kW:n laturilla täyttymisessä menee noin 3,5 tuntia. Pikaisen kokeilun perusteella maantiepainotteisessa ajossa akku tyhjänä auton kulutus asettui noin 9 l/100 km paikkeille, jota voi pitää auton koko ja tehovarat huomioiden varsin tyypillisenä lukemana. Toki ero aktiivisen lataajan lukemiin on hurja.

MIKÄ Panameran pienempi hybridiversio.

KENELLE Hybridiautoilijalle, joka ei halua tinkiä suorituskyvystä tai käytettävyydestä.

AJETTAVUUS Panamera on iso auto, ja painoakin kertyy yli 2 200 kiloa. Ilmajousitus kuitenkin hoitaa tehtävänsä kaikissa tilanteissa; matka-ajossa tarjolla on mukavuutta, kun taas urheilullisemmilla ajoasetuksilla eteneminen on hyvin jämäkkää. Ohjauksen jäykkyys kiinnittää huomion ensimmäisten ajominuuttien aikana, mutta tuntuma on looginen ja siihen tottuu nopeasti. Massa ja koko huomioiden auton ajettavuus mutkaisemmalla pätkällä hämmästyttää kerta toisensa jälkeen.

SUORITUSKYKY Kun 2,2 tonnia liikahtaa sataseen alle viidessä sekunnissa, voi suorituskyvyn todeta olevan kiitettävä. Kokonaistehoa on tarjolla tarpeeksi kaikkiin liikennetilanteisiin. Sähköinen voima tekee liikkeellelähdöt vaivattomiksi ja kaupunkiliikenteessä pärjää hyvin myös pelkällä sähköllä.

TILAT Panamera tarjoaa hyvät tilat neljälle. Sekä edessä että takana istutaan hyvän tuen tarjoavilla penkeillä, ja edessä säätövarat riittävät monenlaiselle varrelle. Ergonomia on kohdallaan ja mittaristo on toteutettu perinteisen kierroslukumittarin lisäksi kahdella näytöllä, joiden käyttömahdollisuudet voisivat olla monipuolisemmatkin. Pimeällä ajettaessa olisin halunnut saada myös mittariston valaistuksen himmeämmelle, ja tarpeeksi laajan säädön puuttuminen todella ihmetyttää. Läpi auton jatkuva keskikonsoli on massiivinen ja säilytystilaa pikkutavaralle voisi olla enemmänkin. Tavaratila on hyvää perheautoluokkaa, mutta nostokynnys on valitettavan korkea. Takapenkit kaatamalla mukaan mahtuu enemmänkin harrastekalustoa.

MALLISTO Suomen verotuksen vuoksi 4 E-Hybrid on malliston edullisin versio. Tämän lisäksi Panamera on tarjolla yhtenä takavetoisena versio Panamera 2 (330 hv), sekä nelivetoisina Panamera 4 (330 hv), 4S (440 hv), Turbo (550 hv) ja Turbo S E-Hybrid (680 hv). Dieselversio ei kuulu tällä hetkellä Suomen tuontiohjelmaan. Tarjolla on myös pidemmällä akselivälillä varustettu Executive-versio, ja uusimpana lisäyksenä ”farmariversio” Sport Turismo. Lisävarustelista on pitkä.

Porsche Panamera 4 E-Hybrid
Polttomoottori
2 894 cm3, V6 tuplaturbo
Teho 243 kW (330 hv) / 5 250 r/min
Vääntö 450 Nm
Sähkömoottori
Teho
100 kW (136 hv)
Vääntö 400 Nm
Yhteisteho 340 kW (462 hv)
Yhteisvääntö 700 Nm / 1 100-4 500 r/min
Akkukapasiteetti 14,1 kWh
Vaihteisto 8-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
0-100 km/h 4,6 s
Huippunopeus 278 km/h
EU-kulutus 2,5 l/100 km
CO2-päästöt 56 g/km
Mitat Pituus 5 049 mm, leveys 1 937 mm, korkeus 1 423 mm, akseliväli 2 950 mm
Omamassa 2 245 kg
Tavaratila 405-1 215 l

Kuvat: Mikko Autio

Teknavin tv-ohjelman 14. tuotantokauden uudet jaksot maanantaisin kello 22.35 MTV3-kanavalla.

Lue myös:

    Uusimmat