Muistan kun pääsin ensimmäisen kerran Honda Civic type R:n rattiin. Vuosi oli 2001 ja kyseessä oli vauhtihirmun ensimmäinen Suomeen tuotu sukupolvi. Olin vasta päässyt ajokortti-ikään ja alla oli jokaisen teinipojan unelma-auto.
Nuoren miehen aisteja hemmoteltiin Recaron sporttijakkaroilla, linjakkaalla ulkonäöllä ja tietenkin 200 hevosvoimaisella VTEC-moottorilla. Korkealle kiertävä moottori ja koko auton olemus oli selvästi ratahenkisempi, mitä oli aikaisemmin GTI-autoissa totuttu näkemään.
Samalla linjalla jatkaa myös Type R:n viimeisin painos. Auto huokuu sporttisuutta niin sisältä kuin ulkoa. Moottorina on ahdettu kaksilitrainen turbomoottori josta on kutiteltu 310 hevosvoimaa. Ärrä pitää siis Golf GTI:n kaltaisia autoja pilkkanaan. Jotain kertoo sekin, että auto on kellottanut Nürburgringin moottoriradalla nopeimman etuvetoisten autojen ajan 7.50.63.
Ensituntuman perusteella voi todeta, että auto on säilyttänyt alkuperäiset geeninsä kunnialla. Kyseessä on pelkistetty urheiluauto, joka on tehty nautittavaksi radalla. Toki autolla pystyy kurvailemaan arkiajoakin, mutta pelkästään kauppakassiksi tätä autoa ei kannata ostaa.
Civic Type R:n hinnat alkavat Suomessa 47 990 eurosta. Se on paljon rahaa keskiluokan autosta, mutta toisaalta se tarjoaa koko rahan edestä ajonautintoa. Kattavampi kotimaan koeajoraportti julkaistaan myöhemmin.
Ennen sitä voit käydä lukemassa toimittajamme ulkomaan koeajon uudesta Type R:stä.
Galleria
Kuvat: Jalmari Mattila