"Erittäin huolestuttavaa, että opettajana saa toimia kuka vain" – OAJ vaatii toimenpiteitä

Valehenkilöllisyydellä pääsi koulujen sijaisopettajalistoille 0:51
Valehenkilöllisyydellä pääsi kymmenien helsinkiläiskoulujen sijaisopettajalistoille.

Sijaisopettajan tapaaminen ja perehdyttäminen on erittäin tärkeää, toteaa Opetusalan Ammattijärjestö.

Kenen tahansa mahdollisuus toimia opettajana on "erittäin huolestuttavaa".

Näin toteaa Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:n koulutuspolitiikan johtaja Nina Lahtinen ja vaatii ratkaisuksi liiton pitkään ajamaa opettajarekisteriä.

Opettajarekisteristä voitaisiin varmistaa, onko päteviä sijaisopettajia saatavilla ja onko esimerkiksi heidän rikosrekisterinsä puhdas.

– On erittäin huolestuttavaa, että opettajana saa toimia kuka vain ja käyttää opettaja-nimikettä, Lahtinen sanoo.

MTV Uutiset haki kaikkiin 111 Helsingin peruskouluun sijaisopettajaksi tekaistulla henkilöllisyydellä.

Valehenkilö hyväksyttiin 35 sijaisopettajalistalle ilman soittamista, tapaamista, tai esimerkiksi yksittäisiä kysymyksiä laajempaa sähköpostihaastattelua.

Valehenkilöllisyydellä esiintyminen on medialle poikkeuksellinen tiedonhankintamenetelmä. Selvitys toteutettiin poikkeuksellisilla tiedonhankintamenetelmillä asian yhteiskunnallisen merkityksen vuoksi.

Suomessa on käyty keväällä ja kesällä laajaa keskustelua oppilaiden sekä lasten ja nuorten turvallisuudesta.

"Pitäisi käyttää nimikettä sijainen"

Lahtinen kaipaa pätevyyttä vailla oleville sijaisille myös ammattinimikettä, joka erottaisi heidät pätevyyden hankkineista opettajan sijaista ja opettajista. 

– Pitäisi käyttää nimikettä sijainen, jolloin oppilaatkin tietäisivät, että kaikkeen pitää suhtautua pienellä varauksella ja ottaa matalalla kynnyksellä yhteyttä rehtoriin tai naapuriluokan opettajaan, jos jotain huolestuttavaa esiintyy, Lahtinen sanoo.

Ennen kuin henkilö aloittaa sijaisopettajan tehtävässä, rehtorin tai rehtorin määräämään henkilön tulisi tavata tämä kasvotusten, sanoo OAJ:n Lahtinen.

– On erittäin tärkeää, että kun sijainen valitaan, hänet tavataan ja perehdytetään tehtävään, hän jatkaa.

Perehdytykseen on pyritty panostamaan, kerrottiin aiemmin Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimialasta MTV Uutisille. Tehtävää helpottamaan on laadittu perehdytyskansio, jonka ovat tehneet kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimiala yhdessä rehtoreiden ja koulujen kanssa.

Eräs koulu suositti tulemaan ensimmäisellä kerralla paikalle noin 15 minuuttia ennen omien tuntien alkua, jotta henkilö ehtii "hakemaan avaimet ja tutustumaan sijaiskansioon". Kaupungin edustaja piti tätä "todella lyhyenä aikana".

– Lähtökohtaisesti siinä ei pysty niin hyvin perehtymään, jos ei ole ollut kyseisessä koulussa aiemmin, sanoo Helsingin Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan perusopetusjohtaja Outi Salo MTV Uutisille.

Myös OAJ:n Lahtisen mukaan perehdytysajan pitäisi olla riittävä. Läpikäytäviä asioita ovat esimerkiksi luokkatila, oppilaat, mahdolliset erityisasiat ja turvallisuusnäköklmat.

– Resurssit ovat niin niukat. Rehtorit voivat johtaa useita kouluja ja he eivät välttämättä ole paikalla, kun sijainen tulee koululle, Lahtinen katsoo.

OAJ:n mielestä koulut tarvitsevat lisää virka-apulaisrehtoreita, jotka voivat toimia rehtorin apuna ja vastata esimerkiksi sijaisista.

Toinen helpottava asia voisi olla sijaisuuksia varta vasten palkatut, pätevyyden hankkineet opettajat.

– Jos on pysyvä tarve sijaisuuksille, pitäisi olla pysyvä virka kelpoisuusvaatimukset täyttävälle sijaisopettajalle, Lahtinen  sanoo.

Lue myös:

    Uusimmat